dimecres, 16 de novembre del 2022

El Puèi de Doma (Alvèrnia) amb autocaravana

Agost 2022

En el capítol anterior...

Doncs això, aquí tens el nou capítol del nostre viatge amb autocaravana per l’Alvèrnia (fr. Auvergne). Un relat que vam començar fa unes setmanes amb aquesta introducció.

Si recordes, deixàvem l’Alier a la nostra esquena i just al davant, a l'horitzó, es perfilava tota una filera de volcans, ben alineats. Aquesta és l’evidència que entrem al departament de Puèi de Doma (fr. Puy de Dôme).

DIA 11 (cont.)

Ruta cap a Manzac

Bé, no es pot dit que entrem a Puèi de Doma amb bon peu. Intenten parar a l'àrea de Guiaparsa (fr, Aigueperse) i la trobem ocupada pels firaires, que avui és festa al poble.

Cap problema, ja passarem demà per una àrea. Així que marxem al lloc previst de pernocta, al volcà Gour de Tazenat, i impossible. L'únic pàrquing accessible (la resta tenen porteries) té unes places massa curtes, només per a vehicles i camper petites.
Cap problema, descartem Gour de Tazenat, i marxem a pernoctar a la propera Manzac (fr.Manzat), amb àrea d'autocaravanes. Quan estem a punt d'enllitar-nos arriben més vehicles a pernoctar: una comitiva de firaires, suposem que aviat faran festa a Manzac.

Manzac: àrea d'autocaravanes

🌗 ⏬ Pernocta a l'àrea de Manzac, en un extens pàrquing de terra, al costat de la ctra. D418, i enfront de la sala polivalent.

DIA 12

Riam, la renaixentista

Avui dedicarem el matí a visitar  Riam (fr. Riom), l'antiga capital abans que Clermont li prengués el títol. Com és habitual, passem per l'OT a recollir informació turística i ens endinsem pels carrers de la Riom renaixentista, casa de la vila inclosa, fins a l'hora de dinar.

Acabats de dinar tornada pausada a l'autocaravana pels carrers centenaris de la vila.

Riam: àrea d'autocaravanes

🅿️ ⏬ Per visitar Riom hem  estacionat  a la minúscula àrea d’autocaravanes (3 o 4 places)  situada a la cruïlla de la ctra. D224 amb la rue du Moulin d’Eau. Nota: no proveïa d'aigua.

Mozac, l'abadia dels capitells

Marxem de Riam uns pocs quilòmetres per visitar l'abadia de Mozac. Mentre acaba un funeral visitem les restes més antigues exteriors i subterrànies, i una vegada dins l'abadia trobem els capitells que es conserven. Increïbles, mai n'he vist d'iguals, no semblen romànics, ja m’enteneu.

Tornem a l’autocaravana i marxem al Col de Ceyssat, on volem pernoctar, però és impossible. Al pàrquing tenen dues places pels nostres vehicles, però no deixen pernoctar. Cap problema, marxem a Ceyssat, bon sopar i millor cervesa artesanal.

🅿️ Per visitar l’abadia hem estacionat al carrer o rue Louis Dalmas cantonada amb l’av. Léo Lagrange, sense problemes, a 300 m de l'abadia.

Ceyssat: lloc de pernocta

🌗 La pernocta a Ceyssat l’hem feta en un pàrquing de terra enfront del camp de rugbi, al carrer o rue de la Ribeyre.

DIA 13

Lo Puèi de Doma, o el puig dels puigs

Abandonem ben d’hora Ceyssat per pujar al coll del seu nom i des d’allà començar l’ascensió al Puèi de Doma (fr. Puy de Dôme), el volcà emblemàtic de vora uns 1.500 m d’alçària.

La passejada, literalment un camí de cabres o Chemin des chevres, ens fa travessar boscos i prats i fins a plantar-nos davant del dom volcànic i comencem a pujar-lo amb panoràmiques increïbles dels volcans que l’envolten. Al cim, molta gent (que també pots pujar en tren cremallera), les restes del temple romà de Mercuri, alguna exposició i més panoràmiques.

Baixem pel costerut Chemin des muletiers fins al pàrquing. Pugem a l’autocaravana i abandonem el lloc, força populós a aquestes hores.

Col de Ceyssat: estacionament

🅿️ Per pujar al puig hem estacionat al pàrquing del coll de Ceyssat, on trobareu dues places per estacionar autocaravanes. I si les trobeu ocupades, no és difícil estacionar pels vorals de la carretera d’accés al coll.

Montlosier, la casa dels volcans

Amb l’autocaravana estacionada al pàrquing de la Maison du Parc des Volcans d'Auvergne, dinem i marxem a visitar aquest centre d’interpretació on fan una repassada a la riquesa natural d’aquesta zona, I aprofitarem per fer una petita falca, volcànica per suposat.

▪️▪️▪️
Ens trobem a la zona denominada Chaîne des Puys - Faille de Limagne (cat. cadena dels puigs i falla de Limagne) . Aquí trobaràs una estreta franja de 32 km de llarg i  4 km d'ample, ocupada per 80 volcans nascuts des de fa 90.000 anys fins fa ben poc (8.000 anys); tots ben alineats de N a S, i amb una falla, la de Limagne, que els delimita per l'E.

La cadena de volcans ( vermell) i la falla de Limagne (groc) des de l'aire

Una col·lecció de volcans on trobar tot el catàleg de formes: doms com l'emblemàtic Puy de Dôme; o els típics cràters cònics; i els maars, quan el volcà peta en trobar les aigües freàtiques).
▪️▪️▪️

Bé, durant la visita del centre d'interpretació hem recollit inofmració per fer una curta passejada (< 2km) i gaudir dels voltants del palau de Montlosier.

Acabada la passejada, marxem al lloc de pernocta, molt proper, al peu d’un volcà, naturalment.

Maison du Parc (Montlosier): estacionament

🅿️ Per visitar la Maison du Parc hem estacionat al pàrquing de visitants sense cap problema.

DIA 14

Una passejada pels volcans més joves

Avui farem l’excursió als Puy de la Vache i Lassolas , dos volcans quasi germans i  coneguts per ser els més recents: tenen una edat de 8.000 anys, la mateixa que les pintures rupestres d’Ulldecona, poca broma.

Bonica excursió amb millors panoràmiques (i algun tram d’escales trencacames, tot sigui dit) entre cràters i cendra volcànica vermella, i pel mig, alguna bomba volcànica, d'aquelles que sobrevolaven aquests paratges durant les erupcions.

Tornem a l’autocaravana i camí de la següent etapa fem una mica de logística: omplir el rebost i bugada mentre dinem.

Pàrquing dels volcans, ctra. D5: estacionament

🌗 Per visitar els volcans d’avui hem estacionat i pernoctat, al pàrquing de terra habilitat per visitar aquests dos volcans, a peu de carretera D5.

Gergovie, poc abans d'Astèrix

Aquesta tarda la dedicarem a visitar el Musée Archéologique de la Bataille de Gergovie, instal·lació novíssima dedicat a l'única batalla que no van perdre els gals enfrontats a les legions de Juli Cèsar. I la veritat que ha valgut la pena visitar el museu així com gaudir de les vistes que des de la mesa estant tindràs sobre el paisatge circumdant. Visita recomanable, malgrat la gestió incomprensible de pàrquings i accessos a l'altiplà.

Tornem a l'autocaravana i reprenem la ruta cap a Bodas (fr. Boudes), darrera etapa puydedomesca

DIA 15

Els sants de Bodas

Durant la tarda d'ahir vam descobrir aquest atractiu local. Una excursió, la de la vall dels sants, entre boscos que ens apropa a una singularitat natutal: els sediments versicolors d'origen volcànic han estat modelats per l'erosió creant unes capritxoses figures que destaquen al mig del verd forestal: són els sants. L'excursió ens retorna a Bodas (fr. Boudes) entre prats i vinyes.

Acabem el matí a la terrassa d'un petit (i únic) bar amb una cervesa a la mà. També hi comprem vi i pa. Tornem a l'autocaravana i continuem el nostre viatge alvernès.

Boudes: àrea d'autocaravanes incompleta

🌗 ⏬ L'estada a Boudes l'hem feta a la seva àrea d'autocaravanes, situada a l'entrada del poble. Nota: només disposava de reixa per buidar les aigües grises. No es podia omplir ni buidar les aigües negres. Això sí, trobareu un bloc de WC força nou.

Ardes: àrea d'autocaravanes

⏬ De fet, com que no hem pogut canviar aigües com cal, decidim fer una etapa logística en Ardes, dotada d'àrea d'autocaravanes ( Av. du Maréchal Leclerc):

I ara sí, marxem cap al departament més oriental de l'Alvèrnia. L'Alta Loira (òc. Naut Léger ; fr. Haute-Loire) ens espera, però això ho deixem pel pròxim capítol.