dilluns, 26 de setembre del 2022

El Cantal (Alvèrnia) amb autocaravana

Agost de 2022

Bé, suposo que vens de la Introducció que he fet del nostre viatge a l'Alvèrnia amb autocaravana. Ara començarem amb les primeres etapes, concretament les que vam fer pel departament del Cantal, el més meridional i pròxim a Catalunya. :

Si vols fer-te una idea, en aquest plànol he anotat les etapes del nostre periple cantalià:

DIA 1

Coll de Pimorent (Alta Cerdanya)

Tarda de pujada cap al nord. Els més de 30° del Berguedà donen pas a una pluja torrencial a la Cerdanya, i d'allà al Coll de Pimorent (Alta Cerdanya). Pernocta tranquil·la i fresca, que som a quasi 2.000 m, en companyia de campers i alguna autocaravana. Demà, més ruta.

Coll de Pimorent

🌓 Pernocta: al mateix Coll de Pimorent. Lloc tranquil, amb magnífiques vistes. Abans d’arribar-hi hi ha un altre pàrquing on pernoctaren altres autocaravanes.

DIA 2

Reprenem la ruta cap al nord. Increïble la gentada que ens creuem en sentit contrari: tothom cap al Pirineu, que hi falta gent! Rodegem Tolosa i enfilem cap Albi...les temperatures no paren de pujar. Sort de la xarxa d'autovies i els serveis que ofereixen, que fan còmoda la conducció. Dinem en una àrea de servei.

Calvinet, bany impossible

A primera hora de la tarda assolim els 40ºC. En previsió d'aquestes calors pensem fer la primera etapa alvernesa a l'Estanquiol, zona de bany de Calvinet, però no. Un cartell ens informa que les aigües no són aptes per al bany.

Àrea d'autocaravanes de Calvinet

Així que marxem cap a l'àrea d'autocaravanes de Calvinet. Una delícia, sota l'ombra, amb taules de pícnic. Tarda tranquil·la, mentre preparem les pròximes etapes. Ens acompanyen dues famílies campistes, una de FR i l'altre NL. Per cert, diuen que aquesta nit plourà, tant de bo! Per ara, comença a refrescar.

🌓 Pernocta a l’àrea d’autocaravanes de Calvinet, a la zona esportiva (camp de futbol i pistes de tenis), situada al costat de l'àrea d'acampada municipal, sense tanques. Possibilitat d’utilitzar els serveis de l'àrea d'acampada: WC, dutxes i rentadora.

Àrea de serveis de l'àrea d'autocaravanes de Calvinet

DIA 3

Orlhac, capital del Cantal

Entrem en Orlhac (fr. Aurillac) sota una pluja intermitent. Trobem tota la ciutat cap per avall: en uns dies fan un festival de teatre al carrer, com a Tàrrega, i tot està acordonat o tancat, fins i tot el pàrquing i àrea d’autocaravanes de què disposen. Estacionem allà on podem i marxem a l’oficina de turisme a recollir informació. Ens aconsellen visitar el centre històric de la capital del Cantal en una passejada per la ciutat medieval, renaixentista i moderna.

🅿️ Estacionament: Rue du Pont d’Alies, a 300 m de l’oficina de turisme.

⏬ Àrea d’autocaravanes: Pl. du Champ de Foire, inaccessible amb motiu d’un festival de teatre al carrer.
Matemàtica ripollesa
A Orlhac estan orgullosos d’un monjo estudiós, Gerbert d’Orlhac. Aquest va viatjar a Catalunya en temps de Borrel II (s.X). A Ripoll, es va posar al dia en ciències, en concret matemàtiques i astronomia, un coneixement que provenia del món àrab (no oblidem que llavors Catalunya era terra de frontera amb l’al-Andalus). Total, que aquest home va acabar introduint en Europa el sistema decimal i el número zero, poca broma. Ep! Més endavant també esdevindrà papa, no el biològic, vull dir el jerarca religiós.

Salèrn Drujac

Acabats de dinar, marxem a Salèrn (fr. Salers) un dels pobles més macos de França, segons les guies. I deu ser veritat de la gentada que hi trobem, tanta que descartem aturar-nos a la vista del caos de gent i vehicles. Nosaltres canviem de criteri i marxem a Drujac (fr, Drugeac), lloc de pernocta... i no t’enganyarem, tarda de pànxing, que som de vacances.

Drujac (fr. Drugeac)

🅿️ Estacionament: si optes per visitar Salèrn (fr. Salers), que segur que s’ho mereix, trobaràs que han habilitat un espai per estacionar les autocaravanes. Desconec si es permet la pernocta.

🌓 Pernocta a l’àrea d’autocaravanes de Drujac, situada a l’antiga estació ferroviària. La reixa per buidar les aigües grises està elevada, dugueu mànega.

Drujac (fr. Drugeac): pernocta i àrea d'autocaravanes

DIA 4

Salhens, la cascada fantasma

Ahir a Drujac, consultant informació turística de la zona, vam descobrir aquest destí ben a prop: la cascada de Salhens (fr, Salins), i cap allà que marxem! Malgrat que la cascada la trobem seca dona gust fer aquesta excursió circular. Travessem un món ben humit de boscos, rierols i prats, i tot impregnat del vulcanisme de la zona. I al final ,Salhens, poblet petitó de cases de pedra... volcànica, és clar. Tornem a l’autocaravana i marxem a dinar al següent destí.

🅿️ Estacionament a Salhens, al pàrquing de graveta situat a peu de la ctra. D-922, habilitat per rebre els visitants de la cascada. Algú havia plantat la tenda de campanya.

Salhens (fr, Salins): estacionament

Mauriac, la del vell i bell romànic

Mauriac es famosa per tenir l’església romànica més bella de l’Alvèrnia, i cap allà que marxem. Basílica imposant, dominant tot el centre de la vila. Fem una passejada sota un cel gris, fa pinta que plourà, fantàstic!

Tornem a l’autocaravana i reprenem la ruta. Amb parada inclosa a Segur ( fr, Ségur-les-Villas) on disposen d’àrea d’autocaravanes . Al final de la tarda arribem al lloc de pernocta: Le Lioran, estació d’esquí a tocar del sostre del Cantal.

🅿️ Estacionament a Mauriac, al parquing asfaltat situat a l’Av. Préfet Claude Erignac amb Boulevard Monthyon.

⏬ Àrea d’autocaravanes de Segur (fr, Ségur-les-Villas), al costat del camp de futbol.

🌓 Pernocta a Le Lioran, en un dels pàrquings de l’estació d’esquí, per sota de la sortida del telefèric que puja al Plom.

Le Lioran: pernocta

▪️▪️▪️
Pernocta sobre el Volcà, amb majúscules
Des de l’inici del relat he fet algun esment al vulcanisme de l’Alvèrnia. Ara, que som als peus del Plom dau Cantal, penso que caldria fer un breu apunt. Has de saber que a finals de Terciari l’escorça terrestre a l’Europa occidental es va estirar (aprimar) i fracturar, al llarg d’una gran franja des del Mar del Nord fins al sud de la península Ibèrica. Per aquesta franja fracturada, o rift, el magma ho va tenir fàcil per ascendir i crear una sèrie de volcans, com els de la Garrotxa.

Font: Meritxell Aulines, 2021

Doncs bé, a l’Alvèrnia va passar igual. I dins de l’Alvèrnia, el Plom dau Cantal constitueix el volcà més gran de l’Europa continental. Només cal que miris a ull de satèl·lit aquesta part del continent per apreciar aquest furóncol de l’epidermis terrestre i adonar-te d’aquesta «bèstia».

Font: Nehlig et al., 2001

I dic «bèstia» perquè l’edifici volcànic assoleix una base de 65 km d’ample i va arribar als 4.000 m d’alçària, si bé avui en dia l’erosió i altres processos l’ha deixat fregant els 2000 m. Doncs bé, demà, pujarem al cap de la bèstia, al cim del Plom dau Cantal.

▪️▪️▪️

DIA 5

Plom dau Cantal, 1885 m.

Avui pujarem a peu al cim del Plom dau Cantal (fr. Plomb du Cantal). I per fer-ho seguirem el camí abalisat del GR4/400, amb algun tram costerut però suportable i amb la gratificació d’aturar-te per (descansar i) gaudir d’extenses vistes panoràmiques dels contorns. I al final: el cim i força gent. Que també hi pots pujar amb telefèric.

Al cim descansem una mica, fem un mos, més panoràmiques, i iniciem la baixada, que hi ha previsions de pluja a partir de migdia i no volem que ens enganxi a mitja baixada. I una llàstima que la imatge de comiat d’aquest bell lloc sigui la de l’arquitectura turística de l’estació, res a envejar a les cafrades que s’han fet a casa nostra.

Tornats a l’autocaravana, i ja amb xancles, decidim dinar al pròxim destí, molt proper.

Murat, carrers i formatges

Després d’una reparadora becaina marxem a visitar el nucli antic de Murat, si és possible abans que plogui, que el cel està força gris. A l’oficina de turisme ens diuen que justament aquesta tarda fan mercat amb productes locals. I cap allà que marxem: passegem per carrers centenaris (ruta amb panells informatius), comprem alguna cosa (formatges, és clar), tastem els cornets de Murat i fins i tot tenim temps de mullar-nos, que ja plou. Tornem a l’autocaravana.

🌓 L’estada a Murat, pernocta inclosa, l’hem feta a l’ampli pàrquing de l’estació de tren, situat per sota de la ctra. N122. També hi ha àrea d’autocaravanes, justament situada enfront de l’estació.

Murat: pernocta i àrea d'autocaravanes

DIA 6

Garabit, el viaducte abans de la torre

Avui, últim dia al Cantal, no volem marxar del departament sense visitar el Viaduc de Garabit, una obra d’enginyeria única de la segona meitat del s. XIX. Una estructura metàl·lica que supera més de 500 m de buit, a una alçada màxima de 125 m. I si aquest pont ferroviari et  recorda certa torre parisenca, vas ben encaminat: l’enginyer encarregat va ser un tal Gustave Eiffel, anys abans de fer la seva coneguda torre.

🅿️ Estacionament: per gaudir de les vistes del viaducte de Garabit hem optat per aturar-nos a l’àrea de l’autopista A-75, entre les sortides 30 i 31, anomenada Aire de Garabit.

I ara sí, enfilem cap al nord. El departament de l'Alèir (fr. Allier) ens espera... però això és un altre capítol del nostre viatge a l’Alvèrnia amb autocaravana.