diumenge, 17 de gener del 2021

El Priorat amb autocaravana, una escapada

Pantà de Siurana
Setembre de 2020

1.Introducció

El Priorat és un racó del país que me l'estimo molt. Fa un temps hi vaig treballar i la feina em permetia gaudir de la seva bellesa natural, sempre sorprenent, ja fos a l'hivern sota un suau aiguaneu o a l'estiu, amb una llum inusual com poques vegades he trobat al país. Tan inusual com el nom de la comarca. No és el nom d'una ciutat com el Solsonès, un riu com el Baix Llobregat o una vall com el Vallespir... té el nom d'una institució adminstrativa: un priorat.

Aquí tens un breu relat d'una escapada amb autocaravana de cap de setmana pel Priorat. Trobaràs de tot: un tastet de natura, patrimoni, cultura i pànxing. I sempre a l'ombra de la imponent cinglera de la Serra de Montsant.

Serra de Montsant

2. Etapes

Han estat quatre dies envoltat de vinyes, oilveres i pinedes, pissarres fosques i argila vermella. Quatre dies, sis etapes molt properes, dos àrees d'autocaravanes i un arròs de tros com mai he tastat.

Mapa de l'escapada amb autocaravana

DIA 1

Trobem una operació sortida molt tranquil·la si considerem que som a l'inici d'un pont de la capital Barcelona, que és com dir de mig país...doncs millor!. L'anada és llargueta, així que un trànsit fluid la fa més còmoda. I així, en acabar de fer-se fosc entrem a la Vilella Baixa, vila acollidora amb A d'autocaravana.

Fem nit a l'àrea recreativa que trobaràs al final del c. Catalunya, al costat de la pista poliesportiva, on també trobaràs una àrea d'autocaravanes. Nit tranquil·la, cauen quatre gotes.

Àrea d'autocaravanes de la Vilella Baixa

DIA 2

Graus, barrancs i pedra seca , entre la Vilella Baixa i Cabacés

Bé, avui farem una excursió pel Parc Natural de la Serra de Monstant, en concret la ruta que puja pel Grau dels Bous fins a la part superior de la serra. En aquesta banda del Priorat les oliveres i pinedes encara disputen el terreny a les vinyes. Boniques panoràmiques, barrancs profunds que remeten a la força de l'aigua, de fons rocós, a vegades pla, com formigonats, allà on l'erosió ha trobat un estrat de roca.

Panoràmiques del Priorat

Camins de pedra seca

La Serra de Montsant

El Pont de Cavaloca

De tant en tant algun grup de voltors ens sobrevola i a vegades passem per nius i trinxeres de tiradors de la guerra del 1936-39. I al final, el Pont de Cavaloca, pura tècnica feta art, art d'artesania, com les diverses obres de pedra seca que trobareu al llarg de l'excursió: marges, corrals, barraques... L'excursió, fàcil, ens ha ocupat el matí i pots trobar els seus detalls aquí.

La Vilella Baixa, de l'aiguabarreig als gratacels

L'excursió ens retorna amb tenmps suficient per passejar una estona pel nucli urbà i gaudir de la bellesa d'aquest poble. Com l'aiguabarreig del riu de Montsant i el riu d'Escaladei, emmarcats pels ponts que els salva; el meandre d'aquest últim riuet o la façana de llevant de la Vilella Baixa, impressionant emmurallat de cases...no m'estranya que Nova York sigui coneguda com la Vilella Baixa de nord-amèrica, o viceversa. Fem unes compres i marxem a dinar a un restaurant del poble.

La Vilella Baixa a peu de Montsant

Aiguabarreig a la Vilella Baixa

Meandre del riu d'Escaladei

Gratacels de la Vilella Baixa

Com apuntava més a dalt, la visita de la Vilella Baixa l'hem feta amb l'autocaravana estacionada a l'àrea de lleure situada al sud de la població, al final del c. Catalunya, a tocar de la pista poliesportiva. L'àrea disposa de barbacoes, zona de picnic i jocs infantils, WC i un àrea d'autocaravanes on fer el canvi d'aigües.

Vista de l'àrea d'autocaravanes de la Vilella Baixa

Tarda cartoixana a Escaladei

Ben a prop de la Vilella es troba l'origen de tot: la cartoixa d'Escaladei. La cartoixa era una curiosa institució religiosa on els integrants hi feien vida d'eremita però amb totes les comoditats del moment. Governant la comunitat tenien el prior, i el domini geogràfic on manava era el priorat. I poca broma, la cartoixa d'Escaladei va ser un autèntic focus de poder, i la seva influència, en algunes èpoques rebassava la corona catalana i s'estenia per tota la península, Portugal inclosa.

La Cartoixa d'Escaladei

Interior de la cartoixa

Claustre restaurat

Cel·la cartoixana

Avui en dia la cartoixa es troba en procés de recuperació i dona gust passejar pels seus espais. Alguns de molt macos, com el restaurat claustre o una cel·la dels cartoixans (spoiler: dir cel·la no s'ajusta a les dimensions i prestacions del lloc, ja ho veuràs). Hi trobaràs molts panels explicatius i entorn natural impressionant: la Serra de Montsant en tot el seu esplendor, com una succesió gegantina d'esglaons cap el cel. Amb aquest entorn suposo que va ser una qüestió de minuts que el lloc es bategés com a Escala Dei, l'escala de déu.

Per visitar la cartoixa vam deixar l'autocaravana al pàrquing de visitants (compte! que el tanquen  a la nit). Al poble d'Escaladei vam veure que es podria pernoctar al parquing situat al costat de la pista poliesportiva (accessible des de l'oficina del Parc Natural) si bé nosaltres vam marxar a pernoctar al lloc de visita de demà: el Masroig.

Àrea del Celler Masroig

Allà vam estacionar i pernoctar a l'àrea d'autocaravanes del Celler Masroig, lloc tranquil, a peu de ctra T-734 i a tocar del centre del poble del Masroig. Abans de sopar marxem a fer una curta passejada i algunes compres.

DIA 3

El Masroig , poble en terra de vins

Avui continuem la visita del poble, pels seus carrers i places. Algunes cases imponents ens fa pensar en l'època d'esplendor abans de la fil·loxera, quan d'aquestes terres ( i de tot el país) es proveia de vi i destilats  mig món. A destacar la seva església, amb una façana curiosa per dir alguna cosa: sobta la façana neta i llisa, sense gaires ornaments...hi podries posar une sigles i passaria per un edifici empresarial. Ah! i els rentadors públics. Malgrat trobar-los tancats podem veure el seu interior, enorme...no n'hem vist mai un de tan gros.

Plaça del Masroig

Església del Masroig

Rentadors públics

Acabada la passejada pel Masroig, marxem a fer cultura.

Celler Masroig, territori DO Montsant

... o millor dit: viticultura. Fem la visita guiada del Celler Masroig, amb el plus que es tracta d'un pack que inclou, al final, un dinar en un restaurant de l'entorn. Una visita per les instal·lacions d'aquest celler centenari i d'on surt un dels millors vins que dona el Priorat: els vins amb D.O. Montsant, poca broma, extraordinaris i potents (Opinió personal i desautoritzada: res a envejar als seus cosins, més famosos per ara, de la DO Priorat) Ep! i no oblidem tampoc el olis que produeixen.

Celler del Masroig

Soterranis del celler

Interior del celler

Instal·lacions del celler

Visita agradable per totes les instal·lacions, des del subsòl, d'obra i maó, fins a les zones més modernes, totes d'acer inoxidable. Acabem la visita del celler amb un tast de vins i una parada a l'agrobotiga. I ara sí, marxem a dinar un bon arròs de tros, ben a prop i ben maridat. Tot perfecte!

Després de dinar reprenem la ruta cap a la propera etapa.

Tarda vora l'aigua del Pantà de Siurana

Tarda de pànxing: ens remullem al pantà de Siurana, quasi per tossuderia, perquè el fort vent no convida a la natació, però què vols que et digui, vull acabar aquest estiu amb el banyador posat. Aquest paratge és molt bell, no em canso de recórrer les cingleres amb la vista, amb els prismàtics o amb la càmara de fotos. Sobre el pantà, les ràfegues de vent aixeca l'aigua i crea petits arcs de sant martí. Amb tant de vent el cel esta magnífic i una llum radiant ho inunda tot.

Panta de Siurana

Embassament de Siurana

Pernoctem a l'extrem Cornudella del pantà de Siurana, en el pàrquing asfaltat. Sota un cel ple d'estrelles. Destaca Júpiter, del qual aconseguim veure una lluna amb els prismàtics; i la Via Làctia, imponent i que no vèiem des de l'estiu. Nit tranquil·la, el vent bressola l'autocaravana.

Pernocta al pantà de Siurana

DIA 4

Tot passejant per la riba del pantà de Siurana

Aquest matí farem l'excursió que envolta el pantà, a peu d'aigua  que és com dir a peu de cingler. Flora, fauna i geologia, tot envoltat de molta tranquil·litat, sota un cel llampant, el vent de les darreres hores ha deixat un cel netíssim. Cap a la cua del pantà trobem un escanyolit riu Siurana abocant les aigües a l'enbassament.

Inici de l'excursió

Fauna del pantà

Cinglera de Siurana

Vista del pantà

El riu Siurana

Al final l'excursió ens ha ocupat unes 4 hores, a ritme tranquil, de passejada, gaudint de les vistes i la natura. Tornem a l'autocaravana i marxem a la propera etapa.

Falset, capital del Priorat

Dinem, com aquell que diu, a l'ombra del castell de Falset. I després dediquem una estona a visitar Falset. En concret la seva part més antiga,i per això ho fem com cal: travessem la muralla pel Portal del Bou, i pugem al Castell del Comtes de Prades on gaudiem de les vistes una estona. Tornem al nucli urbà, a la Pl. Vella, tan vella com porxada; travessem l'antic call, fins la Pl. de la Quartera, igualment porxada i tornem a l'autocaravana.

Portal de la muralla de Falset

Castell de Falset

Plaça Vella

Plaça de Falset

Per visitar Flaset hem deixat l'autocaravana estacionada al pàrquing de terra que trobaràs al final del c. Jaume Ciurana i Galceran, a tocar del Portal dels Bous.

Estacionament  a Falset

Final de jornada a la Figuera

Reprenem la ruta en direcció nord, cap a la Figuera si bé ens cal fer una nova parada al Masroig. La família sap que hi som per aquí i comencen els encàrrecs per comprar vi DO Montsant. Fem algunes compres més a l'agrobotiga i ja que hi som al Celler Marsroig, fem el canvi d'aigües a la seva àrea d'autocaravanes. I ara sí, marxem cap al lloc de pernocta: el poble de la Figuera.

Camí de la Figuera

Cases de la Figuera

Casa marró de la Figuera

Trobem un poble més que tranquil, carrers deserts, cases antigues i el millor de tot: les vistes al Priorat, que som al poble més alt de la comarca. A la Figuera hem estacionat i pernoctat en un ampli pàrquing de terra situat a peu de carretera i amb al poble a la vista. Lloc tranquil.

Estacionament a la Figuera

DIA 5

La Figuera, el millor balcó

Avui tenim un matí molt fresquet però assolejat, ideal per fer l'excursió que tenim prevista. Marxarem a l'Ermita de Sant Pau i així poder fer un últim cop d'ull a aquesta terra tan acollidora. I uala! Des d'aquí dalt la panoràmica és quasi infinita, podem resseguir tot el nostre periple dels darrers dies: l'excursió de la Vilella Baixa, la Serra de Montsant, la llunyana Siurana i més enllà, cap al nord, el Pirineu nevat.

Vistes del Montsant des de l'ermita

Vistes del Pirineu des de l'ermita

I ara un tastet d'història: caminant per la carena on som ens acostarem al centre de comandament que l'exèrcit de la república espanyola va tenir durant la Batalla de l'Ebre. Hi trobaràs una petita xarxa de trinxeres enfocades cap a l'est, cap a la vall de l'Ebre. Segons diuen estaven tant ben amagat que les tropes fascistes hi van passar de llarg, no s'hi van adonar fins dies després. Les vistes, des d'aquí, igualment infinites.

Trinxeres de la República espanyola

Vista des de les trinxeres

I ara sí, acabada l'excursió a Sant Pau, tornem a la Figuera, cap a l'autocaravana. I donem per acabada aquesta escapada amb autocaravana.

3. I amb l'autocaravana, què?

La Vilella Baixa des de l'autocaravana

Bé, com has pogut veure, no ens ha calgut fer molts quilòmetres. Al Priorat tot està a mà i la xarxa de carreteres és força còmoda malgrat l'orografia, amb molts trams que les guia Michelin no dubtaria en catalogar-les de parcours pittorisque, recorregut pintoresc.

Doncs anem a pams. Els llocs utilitzats han estat:

Mapa de l'escapada pel Priorat

• La Vilella Baixa: estacionament i pernocta a l'àrea de lleure situada al sud de la població, al final del c. Catalunya, a tocar de la pista poliesportiva. L'àrea disposa de barbacoes, zona de picnic i jocs infantils, WC i un àrea d'autocaravanes on fer el canvi d'aigües.
  • Escaladei: per visitar la cartoixa vam deixar l'autocaravana al pàrquing de visitants (compte! que el tanquen a la nit). Al poble d'Escaladei vam veure que es podria pernoctar al pàrquing situat al costat de la pista poliesportiva (accessible des de l'oficina del Parc Natural del Montsant)
  • El Masroig: hem estacionat i pernoctat a l'àrea d'autocaravanes del Celler Masroig, lloc tranquil, a peu de ctra T-734 i a tocar del centre del poble.
  • Pantà de Siurana (Cornudella): pernoctem a l'extrem Cornudella de l'embassament del Pantà de Siurana, en el pàrquing asfaltat.
  • Falset: per visitar Falset hem deixat l'autocaravana estacionada al pàrquing de terra que trobaràs al final del c. Jaume Ciurana i Galceran, a tocar del Portal del Bou.
  • La Figuera: hi hem estacionat i pernoctat en un ampli pàrquing de terra situat a peu de carretera i amb al poble al davant. Lloc tranquil.

La Vilella Baixa
Àrea d'autocaravanes de la Vilella Baixa

Cartoixa d'Esacaladei
Estacionament al pàrquing de visitants de la Carttoixa d'Escaladei

Celler Masroig, al Masroig
Àrea d'autocaravanes del Celler Masroig (El Masroig)

Pantà de Siurana
Estacionament i pernocta al pantà de Siurana

Falset
Estacionament al pàrquing de Falset

La Figuera
Estacionament i pernocta a la Figuera

Altres entrades relacionades:

• Com faig sovint, recordo que al nostre recull de llocs visitats segur que pots trobar alguna altra etapa interessant si visites aquest racó del país.
  • Al seu dia vam fer un altre tastet del Priorat, amb alguna etapa no tan coneguda

La costa des de la Serra de Llaberia, al Priorat

Marce Cardoso
ambautocaravana@gmail.com

4 comentaris:

1. Sortida molt interessant,quan aixequin el confinament mirarem de fer-la desde Blanes

ResponElimina
  2. Doncs segur que us agradarà. És una part del país molt bella i a més, ara, que de mica en mica comença a haver-hi més àrees d'autocaravanes, ho tenim molt fàcil i còmode.
    Salut i encert! I bona ruta!

3. Respostes
    1. No es mereixen, Circ. Si us resulta útil i aprofitable ja ens donem per satisfets. També és cert que el Priorat es ven sol, ens ho posa fàcil per gaudir d'aquest racó del País.

Elimina

Si vols afegir algun comentari no ho dubtis i digues la teva.