diumenge, 9 de febrer del 2020

Escapada amb autocaravana ben a prop de Barcelona

Desembre de 2019

1. Introducció

Feia un parell de mesos que no sortíem. Aquesta tardor ha estat difícil trobar temps per sortir, tocava mobilització, en sincronia amb la mobilització del país, contra la repressió de l’estat. I ara, en plenes vacances de Nadal, faríem una escapada amb autocaravana ... i una mica peculiar: seria una ruta per la corona metropolitana de Barcelona. Ep! en el sentit ampli del terme, entre 15 i 50 km al voltant de la capital catalana, del Baix Llobregat al Vallès Oriental, amb un tastet del Bages.

Una zona que d’entrada te la imagines poc atractiva, plena de polígons industrials, trànsit difícil, gentada desbordant i molt de formigó. Doncs bé, com veuràs, també hi ha racons molts atractius, que et fan oblidar tot allò. I a més, amb el valor afegit de la fàcil accessibilitat dels llocs visitats, tots amb una via ràpida ben a prop; i l’existència d’una xarxa d’àrees d’autocaravanes que no té res a envejar als nostres veïns francesos.

2. Etapes

Al final hem fet una escapada que ens ha ocupat tres dies i mig, de divendres a dilluns al matí, tot aprofitant uns dies de festes per les vacances nadalenques. Hem començat per la part baixa del Baix Llobregat, i seguint el sentit horari hem arribat a l’extrem de llevant del Vallès Oriental.

Base cartogràfica: google maps

No cal dir que si tu no disposes de tants dies, simplement valora les nostres etapes per separat i com una possibilitat si algun dia travesses amb l’autocaravana aquesta part de Catalunya.

DIA 1

2.1. La Colònia Güell, el maó al servei del progrés

I la primera etapa la farem a Santa Coloma de Cervelló (Baix Llobregat), a les portes de Barcelona. Visitarem la Colònia Güell.

Comentari previ: primera meitat del s. XIX, comença la revolució industrial, i després d'Anglaterra i Bèlgica , Catalunya s'hi apunta. Amb aquesta revolució ve l’altra, la revolució obrera, i una manera de neutralitzar-la és crear un món industrial dins d’una bombolla: un espai amb una empresa que proporciona feina i comoditats (educació, habitatge, lleure, etc.) al treballador a canvi que aquest estigui per la feina, i no pels seus drets. La solució: les colònies industrials... sí, tot plegat fa un cert tuf feudal.

Avui en dia pots passejar pels carrers de la colònia - nota: al centre de recepció ofereixen audioguies - i gaudir de l’arquitectura modernista posada al servei de la indústria, i tot tenint com a base el modest maó. Per aquí van treballar els arquitectes Francesc Berenguer, Joan Rubió i Josep Canaleta, tots de la colla del mestre Antoni Gaudí. I aquest darrer es va dedicar a la magnífica església, encara que només es va poder enllestir la part inferior o cripta. I a la vista del projecte previst no cal ser un expert per adonar-te que pel cap del geni ja rondava la idea de la Sagrada Família.

Per visitar la Colònia Güell ho tenim molt fàcil: a pocs metres, tocant el camp de futbol, trobaràs l’àrea d’autocaravanes de Santa Coloma de Cervelló, vila acollidora amb A d’autocaravana. Allà hem estacionat l’autocaravana.

2.2. La muntanya serrada

Si aquest matí gaudíem de la bellesa que uns mestres li treien al maó aquesta tarda gaudirem de la bellesa que la natura li pot treure a l’anodí conglomerat. I per fer això marxem a Monistrol de Montserrat (Bages).

Pujarem a Montserrat on farem la curta i fàcil excursió que mena a l’església de Santa Magdalena des del Pla de les Taràntules, al qual hem pujat via Funicular de Sant Joan. Tarda lluminosa, de panoràmiques infinites, de Barcelona fins al Pirineu nevat; des del perfil del Montseny fins la Serra de Prades. Acabada la passejada baixem a l’esplanada, que ja comença a buidar-se de turistes. Sota la silenciosa mirada dels conglomerats, que ho envolten tot, visitem alguns dels diversos espais. Amb el sol ja post tornem a l’autocaravana.

Per pujar a Montserrat hem estacionat a l’extens pàrquing de busos de l’estació de Monistrol del Cremallera de Montserrat. A la nostra arribada estacionem i un dels vigilants, tot amabilitat, se’ns acosta i al saber que volíem pernoctar ens aconsella el millor lloc, on estarem a la vista del vigilant nocturn, també ens diu que mai han tingut cap incidència de robatoris o similar. Pernocta tranquil·la, a peu de conglomerats.

Bonus: Monistrol (Bages) és una altra vila acollidora amb A d’autocaravana, que ens ofereix espai per estacionar i una àrea d’autocaravanes on canviar les aigües. La trobaràs a tocar de la C-55, a peu de poble.

I ara sí, continuem l’escapada.

DIA 2

2.3. Sedó, la major colònia industrial d’Europa

La Colònia Sedó, a Esparreguera (Baix Llobregat), és Patrimoni en majúscules, tant extens com ignorat; de tal magnitud que ni l’especulació dels darrers anys l'ha pogut esborrar. Nosaltres visitarem el Museu de la Colònia Sedó, en concret farem la visita guiada interior i exterior.

Comentari previ: a diferència d’Anglaterrra o Bèlgica a Catalunya no hi havia (bon i prou) carbó que suportés la revolució industrial. Solució: aprofitar la força hidràulica del riu Llobregat ... i fins l’última gota, de tal manera que arribarà a donar força a més de 40 colònies, des de Fígols fins a Cornellà de Llobregat, la majoria textils, esdevenint l'esquifit Llobegat un autèntic Silicon Textilon Valley. I entre totes les colònies sobresortirà la Colònia Sedó.

I no exagero, unes dades: les seves 16 ha la converteixen en una de les més extenses del continent; la seva turbina la més grosa utilitzada en el món industrial; i la seva nau de filatures la més gran del continent...paro ja, oi?. Doncs això, aquí tot és enorme i superlatiu: l’extensió, les turbines, els canals i canonades subterrànies, els barris, la resclosa i aqüeducte (sí, has lllegit bé: aqüeducte), les empreses auxiliars, etc. Conclusió: visita molt recomanable.

Hem deixat l’autocaravana estacionada al pati situat davant del Museu de la Colònia. Atenció: a l’entrada de la colònia veuràs algun cartell que prohibeix l’entrada a la colònia; no facis car, és retolació antiga.

Bé, sortim d’Esparreguera i reprenem la ruta metropolitana en sentit a llevant. Propera etapa:

2.4. La Garriga, del passat clàssic al modernisme quotidià

Arribem a la Garriga (Vallés Oriental) amb prou temps i llum com per visitar la vil·la romana de Can Terrers, a tocar de l’àrea d’autocaravanws de la Garriga. Es tracta de les restes d’una gran vil·la romana que hi havia. A dia d’avui està museitzada i és d’accés lliure.

Completada la visita (ni mitja hora) marxem al centre urbà de la població, famosa per la petjada modernista de moltes cases (o semipalaus) existents. La qüestió és que la Garriga va ser una destinació d’estiueig de la rica burgesia barcelonina; i, tal com feien a la capital aquí també volíem exhibir la seva riquessa amb la construcció de belles mansions ... d’estil modernista, naturalment. Tarda vespre de passejada urbana, gaudint dels edificis i de l’ambient nadalenc, amb alguna compra domèstica. Acaba la visita tornem a l’autocaravana.

La Garriga és una altra vila acollidora amb A d’autocaravana. Allà, a tocar de la ctra. N-152z, just en front de la Vil·la Romana de Can Terrers, trobareu l’àrea d’autocaravanes, al costat de la riera, un parc infantil i d’un circuit de BBT. Lloc tranquil. Demà més.

DIA 3

2.5. Passejada per 500 MA de la història de a Terra

Avui dedicarem el matí a una agradable passejada, senyalitzada, que partint del Figaró-Montmany ens durà fins al Santuari de Puiggraciós, encara que també podríem dir que ens durà des del Paleozoic fins al Terciari.

Comentari previ: el paisatge d’avui està marcat per una successió de roques vermelles i blanques. Es tracta de la distribució de les roques del Triàsic (fa 250 MA, milions d'anys) que van dels conglomerats o gresos vermells a les calcàries blanques. La successió ens parla dels canvis ambientals durant la història geològica de la Terra; on es pot passar de la sedimentació fluvial en ambients àrids i continentals (conglomerats i gresos vermells) a la sedimentació en fons marí (calcàries clares). Paisatges triàsics similars els podem trobar  per tot el país (Prades, Viladecavalls, Pirineu, etc.).

Matí radiant, itinerari fàcil i cada cert temps aturada per observar els afloraments senyalitzats i interpretats per uns panells. Grans panoràmiques dels cingles de Bertí i molta tranquil·litat. Arribem al santuari i el trobem ple d’excursionistes i/o missaires, que avui és diumenge. Tornem pel mateix camí, i dinem a l’autocaravana.

L’excursió geològica l’hem feta amb l’autocaravana aparcada a l’estació de tren de Figaró-Montmany, punt d’inici de la passejada. Acabem de dinar i reprenem la ruta fins

(Si us interessa el tema geològic de la zona trobareu més informació aquí)

2.6. Sant Celoni, vila plena d’història

La tarda la dedicarem a conèixer la història de Sant Celoni, una petita població vallesana de la qual només coneixíem els seus polígons industrials, a peu de la ctra. C-35. Dons bé, el seu nucli històric ben mereix una passejada i per fer-la amb criteri val la pena carregar el mòbil, i amb el web municipal anà resseguint les diverses parades senyalitzades, amb suport digital de so i imatge via mòbil. Visita molt entretinguda i amena, al teu ritme.

L’acabem quan ja es fa fosc i marxem cap a l’autocaravana. Que hem deixat a l’àrea d’autocaravanes de Sant Celoni, una altra vila acollidora amb A d’autocaravana. La trobareu al pàrquing de superfície situat entre el c. Olzinelles i la via fèrria. Demà, més.

DIA 4

2.7. Excursió hivernal al peu del Turó de l’Home

El final d’escapada volem fer-ho de la manera més bella possible: ens endinsarem en la Reserva de la Biosfera del Montseny.

Concretament farem l’excursió, senyalitzada, que partim del  Centre d’Interpretació de Can Casades ens durà pels boscos i verals per sota del Turó de Morou. Pura natura, començant per les majestuoses sequoies que et reben a Can Casades, els rierols, els boscos i les panoràmiques: del Turó de l’Home, del Pantà de Santa Fe... Quin final de l’escapada amb autocaravana!

I parlant d’autocaravanes: nosaltres l’hem estacionada en un sobreample de la carretera BV-5114, d’accés a Can Casades, una mica abans del centre d’interpretació. Teníem por de trobar els pàrquings plens de visitants, però no, estan buits, que avui és dia laborable, home!

Bé, dinem a l’autocaravana i abandonem la Reserva, camí de casa. La baixada del Montseny encara ens reserva alguna vista molt bella sobre la depressió del Vallès.

3. I amb l’autocaravana, què?

Bé, com has pogut veure ha estat d’allò més fàcil estacionar, pernoctar o canviar aigües en alguna de els àrees d’autocaravanes que envolten Barcelona. Aquí tens els llocs:

Base cartogràfica: google maps

• Sant Coloma de Cervellò (Baix Llobregat): estacionament a l’àrea d’autocaravanes situada a tocar del camp de futbol. Nota mental: Santa Coloma de Cervelló és una vila acollidora amb A d’autocaravana.
  • Monistrol de Montserrat (Bages). estacionament i pernocta a l’extens pàrquing de busos de l’estació de Monistrol del Cremallera de Montserrat.
  • Monistrol de Montserrat (Bages): àrea d’autocaravanes situada a tocar de la C-55, a peu de poble. Nota mental: una altra vila acollidora amb A d’autocaravana.
  • Colònia Sedó, Esparreguera (Baix Llobregat): estacionament a l'interioir de la colònia, a tocar del museu.
  • La Garriga (Vallès Oriental): estacionament i pernocta a l’àrea d’autocaravanes situada al sud del poble, a tocar de la ctra. N-152z, just en front de la Vil·la Romana de Can Terrers, al costat de la riera, d’un parc infantil i d’un circuit de BBT. Lloc tranquil. Ja he dit que La Garriga és una vila acollidora amb A d’autocaravana?
  • Figaró-Montmany (Vallès Oriental): estacionament a l’estació de rodalies.
  • Sant Celoni (Vallès Oriental): estacionament i pernocta a l’àrea d’autocaravanes de Sant Celoni- sí, una altra vila acollidora amb A d’autocaravana - que trobareu al pàrquing de superfície situat entre el c. Olzinelles i la via fèrria.
  • Can Casades, Santa Fe del Montseny (Fogàs de Monclús, Vallès Oriental): estacionament en un sobreample de la carretera BV-5114, d’accés a Can Casades. Nota: al voltant del centre d’interpretació també pots trobar pàrquings destinats als visitants de la Reserva de la Biosfera del Montseny.
`Santa Coloma de Cervelló: àrea d'autocaravanes

Sant Celoni: àrea d'autocaravanes

Can Casades: estacionament

Altres entrades relacionades:

• A la nostra pàgina de Viles Acollidores anotem, de mica en mica, totes les viles que aposten per la nostra manera de viatjar.
    • I també pots consultar el nsotre recull de llocs visitats en les nostres escapades, tal vegada trobis algun lloc proper que t’agradi

Marce Cardoso
ambautocaravana@gmail.com

2 comentaris:

1. Molt ben detallat tot i de gran ajuda per altres autocaravanistes.
    Moltes moltes felicitats i gràcies.

ResponElimina
    Respostes
    1. Fantàstic que t'hagi agradat. Aquesta és la idea: compartir experiències i que siguin útils. I gràcies a tu.

Elimina

Si vols afegir algun comentari no ho dubtis i digues la teva.