dissabte, 24 d’agost del 2019

Escapada amb autocaravana pel Pallars Sobirà

Àrea d'autocaravanes de Rialp
Juny de 2019

Dedicat a la Clara P., autocaravanista.

1. Introducció

Bé, si has vist els relats de les nostres anteriors escapades segur que entendràs que aquesta escapada amb autocaravana era inevitable. Visitar el Pirineu és addictiu, i si es tracta del Pirineu de Lleida quasi frega la sobredosi, si mires la mida que hi assoleix. I si afegeixes que nosaltres, la Montse i jo, som geòlegs doncs ja ho tenim tot: ganes de sortir amb l’autocaravana, un territori únic en Europa per la seva orografia i un coneixement, modest, del medi que ens permet gaudir de la història més antiga d’aquesta part de Catalunya.

Detall dels conglomerats terciaris

Bé, anem per feina. Hem recorregut el Pallars Sobirà de sud a nord, cercant, especialment, molta natura i una mica d’història. I com fem sempre, també trobaràs informació més prosaica sobre els llocs utilitzats per estacionar l’autocaravana, pernoctar o àrees d’autocaravanes on fer el canvi d’aigües.

Entre Isavarre i Esterri d'Àneu

I un afegit: si veig que escau farem algun apunt geològic o GeoApunt, de la manera més comprensible i entenedora possible, que no vull avorrir. I comencem pel primer:

GeoApunt. Al Pirineu són ben visibles dos fenòmens geològics interessants.
  • El primer, més bèstia i de mida planetària, està lligat a la seva formació produïda pel xoc entre plaques litosfèriques o fragments de l’escorça terrestre, iniciat fa 80 Ma (Ma= 1 milió d’anys). En aquest xoc la placa ibèrica s’emplaçà sota l’europea, creant un apilament de la capa més superior, com si fossin les arrugues d'una catifa rebregada. La dada: aquest xoc  ha suposat l'escurçament o «pèrdua» de 150 km d’escorça.

Formació dels Pirineus
Adaptat de la Ruta Geològica del Rebost del Parc Natural Cadí-Moixeró
  • El segon fenomen són les glaceres que van cobrir el Pirineu durant el darrer màxim glaciar, fa 25.000 anys. La dada: just aquí la llengua de la glacera de la Noguera Pallaresa va arribar a l'actual Sort i amb els seus 50 quilòmetres! de llargària va ser la glacera més extensa del Pirineu.
Màxima extensió dels glaciars
Mapa de l'extensió màxima de les glaceres als Pirineus, segons D.Serrat (enciclopedia.cat)

I ara sí, al tema: l'escapada amb autocaravana pel Pallars Sobirà!

2. Etapes

Aquí tens un petit mapa perquè vegis allò que hem visitat durant quatre dies, de divendres tarda a dilluns matí. I com deduiràs tot ha estat molt a prop, no ha calgut fer molts quilòmetres: I sempre amb la proximitat d’alguna àrea d’autocaravanes que facilità molt la visita del Pallars Sobirà.

Mapa del pallars Sobirà amb els llocs visitats

DIA 1

2.1. Collegats, una estreta passejada

Bé, començar la visita del Pallars Sobirà pel Congost de Collegats és començar amb el llistó ben alt.  Nosaltres, després de dinar a la Pobla de Segur (Pallars Jussà),  ens hi endinsem i encara que fa un sol espatarrant la seva estretor el converteix en un passeig fresquet, tot a l’ombra per gran part dels seus 4 km de recorregut. I envoltats de la natura, de la remor de la Noguera  Pallaresa, dels voltors que ens sobrevolen, d'alguna veu apagada dels escaladors que pengen de les parets i molta tranquil·litat; de tant en tant algun panell ens ajuda a identificar i veure alguna curiositat geològica de l’indret.

GeoApunt. El travertí, un escultor químic. L’Argenteria és un paratge on les aigües subterrànies, filtrades entre la roca calcària, han creat formes capritxoses - més pròpies del mestre Gaudí - a partir de la precipitació del carbonat dissolt que contenen.
GeoApunt. La fresa del dentista. L'aigua, d'igual manera que construeix, també pot destruir de forma capritxosa, com quan en una depressió del llit rocós sotmet un còdol de riu a un moviment circular, de remolí, que acaba polint en la roca un forat o pou vertical.
GeoApunt. L’escorça per dins. A l’interior de l’escorça terrestre es donen altes pressions i temperatures que afavoreixen que les roques es pleguin com la plastilina quan es troben sota una pressió lateral important, com la provocada durant la formació dels Pirineus.

GeoApunt. L’escorça per fora. I a l’exterior de l’escorça podem trobar com roques antigues ( color verd) es podem veure colgades i soterrades per sediments més nous (color carbassa); amb una superfície ben visible que els separa: l'antic relleu ( línia groga).

Panoràmica del final de l'extrem sud de l'excursió

La visita del congost l’hem feta amb l’autocaravana estacionada al pàrquing de les Morreres de la ctra. N-260, a l’extrem nord del congost. Ep! El lloc fa pensar en pernoctes molt tranquil·les.

Pàrquing de les Morreres

2.2. Sort

Acabada la visita del Congost marxem cap a la veïna Sort. Allà estacionem a peu de riu i anem a passejar pel poble, pels seus carrers antics i tranquils. La dada històrica: a Sort trobareu la llar del general i heroi Josep Moragues.  La dada turística: Sort acull una oficina de turisme de visita obligada per conèixer i recollir tota l’oferta turística d’aquest territori.

Església de Sort

Panoràmica de Sort

Nucli antic de Sort

A Sort hem estacionat i pernoctat al carrer Camí de la Cabanera, en proximitat a la zona del poliesportiu, a tocar de la Noguera Pallaresa.

Lloc d'estacionament a Sort

DIA 2

2.3. Rialp, la joventut és a dins

GeoApunt. Doncs bé, avui entre Sort i Rialp ens abocarem al fenomen geològic anomenat finestra tectònica. Aquí trobaràs unes roques molt antigues ( de fa + 450 Ma) que s'emplacen sobre roques més joves (de fa 400 a 250 Ma). Amb posterioritat l’erosió de les roques antigues han deixat al descobert les roques més joves que cobreixen, i així sembla que ens aboquem a una finestra (tectònica) que ens deixa veure l'interior, de roques més joves.

GeoApunt.Panoràmica.Tot això es pot veure a escala de tota la vall, fent-hi una visió panoràmica, on les roques antigues (o quadres grisos) s'emplacen sobre, mitjançat un falla horitzontal (línia groga), sobre les més modernes ( cercles roses)....

GeoApunt. Aflorament ... i fent-hi una visita a l’aflorament on trepitgem i toquem la falla, les roques joves, a sota, cobertes per les antigues, a dalt.

Per fer la visió panoràmica hem estacionat en la benzinera situada al pk. 131 de la C-13; i per fer la visita de l’aflorament hem estacionat amb cura en un sobreample de la ctra. LV-5223 , compte amb el trànsit!. Acabem el matí a la veïna Rialp, a la zona de l’àrea d’autocaravanes, a l’ombra i amb els peus ficats al riu Noguera Pallaresa. A la tarda més.

[Ubicació per fer la panoràmica: aquí. Ubicació de l'aflorament: aquí ]

Estacionament a l'àrea d'autocaravanes de Rialp

2.4. Esterri d’Àneu, territori glacial

Molt tranquil·lament reprenem ruta cap el nord, Noguera Pallaresa amunt. Destí: Esterri d’Àneu. La vall canvia de mida, perd l’estretor i assoleix les amplituds que li han donat les glaceres: valls amples i netes, si no fos pel teló de fons de la barrera pirinenca semblaria que som ben lluny, en algun racó empordanès.

Vall glaciar d'Esterri
GeoApunt. Un quilòmetre.En aquest tram de la Noguera Pallaresa la glacera que hi havia assolí un gran desenvolupament, en concret els geòlegs han conclòs que aquí el gel de la glacera va arribar als 1.000 m de gruix...sí, un quilòmetre, poca broma.

Arribats a Esterri ens dirigim a peu al seu nucli antic, passejada pels seus carrers, ple de cases centenàries de roca esquistosa.  Com la Casa Gassia, convertida en museu etnogràfic. Per una curiosa casualitat la casa manté el seu interior com fa 150 anys, així que la seva visita és com una visita en el temps...visita guiada, és clar.

Esterri d'Àneu. a peu de riu

Cases de pedra d'Esterri

Cuina de la Casa Gassia

Rebost de la casa Gassia

A Esterri d’Àneu hem estacionat i pernoctat al costat de les piscines, a tocar del carrer C-13z , el del camp de futbol. Lloc tranquil, ara que no hi ha piscina. Si no trobes la tranquil·litat esperada et suggereixo que provis sort al tram del c. de la Carrerada,paral·lel al riu.

Estacionament en Esterri d'Àneu

DIA 3

2.5. Excursió a Isavarre

Bé, avui ben d’hora seguirem els consells que ens van donar a l’oficina de turisme d’Esterri. Farem l’excursió a Isavarre, passant per València d’Àneu, i tornada a Esterri. Excursió fàcil que ens ocupa tot el matí. Paisatges i belles panoràmiques , ah! I parada i vista de les restes del Castell de València d’Àneu, darrer bastió del comte de Pallars...encara avui es veuen els projectils - unes grosses boles de granit blanc - que va rebre durant el darrer setge, fa més de 500 anys.

Esterri des del Castell de València

Castell de València d'Àneu

Interior del castell

Roques microplegades
GeoApunt. Roques recargolades: el Castell es troba sobre un turó i aquí les roques, de les més antigues que trepitjaràs mai a Catalunya (són de fa més de 450Ma) ens mostren la seva tortuosa vida dins de l’escorça terrestre en la forma de petits plegaments, recargolats, com pell arrugada i envellida.

València d'Àneu des del castell

Roca amb estries
GeoApunt. Roques esgarrapades: aquestes mateixes roques, per sobre de València d’Àneu, camí d’Isavarre, mostren les estries provocades pel pas del gel de les glaceres. Aquest gel, farcit de fragments de roques, en el seu desplaçament pendent avall actuaven com a gegantí  paper de vidre que polia i brunyia la roca de la llera del glaciar.

Esterri d'Àneu des del riu

Retornats a Esterri, tastem la gastronomia local i reprenem ruta. Marxem a la vall del costat.

2.6. Passeig per la Vall de Cardós

Perquè no volem marxa del Pallars Sobirà sense fer una breu incursió per la Vall de Cardós. Baixem a Llavorsí i remuntem  la Noguera de Cardós per la ctra. L-504.

Vall de Cardós amunt
GeoApunt. Vall en U. Els glaciars es caracteritzen per erosionar les valls per on llisquen en forma d'U , a diferència dels rius i torrents que erosionen en forma de V. A la foto, una U; la veus?

• Un reconeixement holandès
Avui en dia si coneixem la història del Pirineu és gràcies a la tasca silenciosa, i sovint desconeguda, de geòlegs holandesos que a mitjans de segle XX dedicaren esforços a treure l’aigua clara d'aquesta serralada.

El jaciment de la placa

Placa d'homenatge als geològes
GeoApunt. La placa. Avui en dia una placa recorda aquest fet, just al costat de la carretera que mena cap a Arròs de Cardós, a toca del Noguera de Cardós.

Per visitar aquest lloc nosaltres hem estacionat l’autocaravana a la sortida nord del poble d’Ainet de Cardós i a peu ens hem dirigit a l’aflorament, a uns 400 metres de la placa.

• Cassibrós, dos mil anys de pont
Sobre el Noguera de Cardós , a l’alçada de Cassibrós , podràs gaudir d’aquest pont romà, de gran simplicitat i bellesa, tanta que ben val la pena jugar-ter una mica el físic per baixar a la llera i gaudir de tota la seva visió.

Pont romà de Cassibrós

La visita al pont de Cassibrós hem deixat l’autocaravana uns 200 metres avall, estacionada en els sobreamples que té carretera a l’alçada d’un càmping.

• Ribera de Cardós, romànic pur i dur...com la pissarra
Abans d’abandonar aquesta vall farem una parada a Ribera de Cardós. La calor quasi ens obliga a fer una cervesa i després ens acostem a l’església de Sant Maria,  pur romànic a una escala perfecta, de fons la muntanya.

Ribera de Cardós, romànic

Estacionar l’autocaravana no és cap repte; veuràs que és ben fàcil en la travessia de Ribera de Cardós.

2.7. Rialp

Bé, la darrera etapa al Pallars Sobirà la fem a Rialp. I així, amb l’autocaravana estacionada a la seva àrea d’autocaravanes marxem a passejar pel seu nucli antic. Encara que el poble està abocat al turisme de muntanya, d’hivern i d’estiu, Rialp encara conserva racons genuïns, i ben tranquils a darrera hora de la tarda.

Rialp al capvespre

Carrerons de Rialp

A Rialp hem estacionat i pernoctat a la seva àrea d’autocaravanes, a tocar del cap de futbol, a l’extrem sud de la població.

Àrea d'autocaravanes de Rialp

DIA 4

2.8. Les petjades de la Maçana (Camarasa, la Noguera)

Avui és dia de tornada, i així, ben d'hora, comencem la jornada en direcció sud per la ctra. C-13 però està clar que costa desempallegar-se de la bellesa i riquesa natural del Pirineu lleidatà, de tal manera que no podem evitar fer una curta parada en el Jaciment de la Maçana. Situat sobre el pk 55 de la ctra C-13, hi trobaràs el jaciment amb un munt de petjades de dinosaures que hi passejaven per aquestes contrades farà uns 70 Ma, poc abans de la seva extinció.

Jaciment de la Maçana

Petjada de dinosaure
Apunt geològic. Petjades al fang: impressiona la nitidesa de les marques o icnites. Fins i tot podràs notar, petrificat, la vora de fang que desplaçava el peu del dinosaure quan s'enfonsava en el fang cretàcic.

Estacionament a peu de jaciment de la Maçana

I ara sí, retornem a l’autocaravana que hem deixat al pàrquing de terra del jaciment, i marxem cap a casa.

3. I amb l’autocaravana, què?

Situació dels llocs d'estacionament i pernocta

Bé, com has pogut veure visitar el Pallars Sobirà amb autocaravana és ben fàcil. Nosaltres no hem trobat cap problema per estacionar o pernoctar. I si a això li sumes que Rialp és una vila acollidora amb A d’autocaravana, ja veus que és un destí perfecte per a una escapada amb autocaravana. Aquí teniu els llocs utilitzats:

• La Pobla de Segur (Pallars  Jussà): estacionament a l’àrea d’autocaravanes situada a l’av. Camp de la Sala, al costat de l’estació de tren dels FGC. .
  • Pàrquing les Morreres, estacionament al pàrquing situat al nord de Collegats, al costat de la ctra. N-260. Zona d’esbarjo ideal per estacionar i visitar el Congost de Collegats. I encara que nosaltres no ho vam fer, fa pinta que és un lloc tranquil per pernoctar.
  • Sort: hem pernoctat al camí de la cabanera, en proximitat a la zona del poliesportiu i a tocar de la Noguera Pallaresa.
  • Esterri d’Àneu: estacionament i pernocta al costat de les piscines, a tocar del carrer C-13z , el del camp de futbol. Lloc tranquil ara, que no hi ha piscina. I si no trobes la tranquil·litat esperada et suggereixo que provis sort al tram del c. de la Carrerada, paral·lel al riu.
  • Rialp: hem estacionat i pernoctat a la seva àrea d’autocaravanes, a tocar del cap de futbol, a l’extrem sud de la població.
La Pobla de Segur: estacionament a l'àrea d'autocaravanes

Congost de Collegats: estacionament al pàrquing de les Morreres

Sort: estacionament i pernocta

Esterri d'Àneu: estacionament i pernocta

Rialp: estacionament i pernocta a l'àrea d'autocaravanes

Altres entrades relacionades:

• També va ser objecte d’una escapada amb autocaravana el Pallars Jussà ...
  • ... poc mesos després de visitar la Noguera
I acabo amb un reconeixement públic: per fer aquesta escapada hem comptat amb el suport d'una guia específica que ens ha ajudat molt a fixar el focus en aquells aspectes geològics dels llocs visitats. Es tracta de Meravelles geològiques del Pallars Sobirà, de Lluís Ardèvol et alt. d'Arola Editors. Una guia molt entenedora per a tots els públics, plena de fotos, dibuixos i mapes.

Marce Cardoso
ambautocaravana@gmail.com

2 comentaris:

1. Moltes gràcies per aquest excel·lent document. El farem servir de guia aquesta setmana santa !!

ResponElimina
  2. Fantàstic que t'agradi i que el trobis útil, aquesta és la idea!
    Per cert, pots afegir una nova etapa pallaresa que vam conèixer aquest passat estiu: Escaló, que ben mereix una parada. Trobaràs els detalls aquí: http://www.autocaravana.cat/2021/03/viatge-amb-autocaravana-pel-pirineu.html
    Salut i encert! I bona ruta!

ResponElimina

Si vols afegir algun comentari no ho dubtis i digues la teva.