dimecres, 12 de juny del 2019

Pantà de Sant Antoni
Maig de 2019

1.Introducció

Bé, al desembre , quan vam tastar aquesta part del Pirineu de Lleida vam saber que hi tornaríem. Se’ns va despertar del mono de muntanya, amb majúscules, i per això ara som aquí: dedicant-hi un cap de setmana, de divendres tarda a diumenge matí, al Pallars Jussà, en concret , i en un sentit ample, a la Conca de Tremp.

Aquest és el relat d’una escapada amb autocaravana. Com veuràs hem trobat una mica de tot: de cultura i de llibres; de natura i de bèsties; i d’història, de la més humana i lluitadora a la més quotidiana. Miraré de ser breu en les descripcions, afegiré molta foto i, sobre tot, algun link on podràs trobar la informació de debò.

Isona

2.Etapes

Bé, visitar aquest racó de Catalunya és força fàcil i còmode pels autocaravanistes, tot està molt a prop. I a sobre, en aquesta època de l’any, la Conca de Tremp sembla un jardí tot verd, esquitxat pel blau dels embassaments, i delimitat per totes bandes d’un munt de muntanyes, com si fos un gegantí tancat de pedra seca...calcària, per suposat.

Estacionament a la Pobla de Segur

Perquè et facis una idea, aquí tens un plànol:

Plànol de l'escapada

DIA 1/TARDA. Apunts d’una lluita plena de vida  i viceversa (La Pobla de Segur)

Arribem a la Pobla amb el temps just d’estacionar l’autocaravana i marxar cap al nucli antic. Aquesta tarda ens parlaran de la Neus Català. En concret serà l’escriptora Carme Martí, autora del llibre Un cel de plom que gira al voltant de la figura de Neus Català,  dona lluitadora com poques. Acte molt amè, ple d’anècdotes d'aquesta dona i de tant en tant alguna lectura seleccionada del llibre. Aquest acte s’emmarca dins de la celebració de La Pobla de Segur. Vila del Llibre, però d’això en parlarem demà; ara tornem a l’autocaravana.

Inici de la presentació

La xerrada

Parla l'autora

Per visitar la Pobla de Segur hem estacionat (i pernoctat) l’autocaravana a l’av. Camp de la Sala, al costat de l’estació de tren dels FGC. Allà trobaràs una àrea d’autocaravanes amb amples places per estacionar.

Àrea de la Pobla de Segur

DIA 2/MATÍ. La Pobla de Segur

Petita excursió pel nord de la Pobla de Segur

Bé, aquest matí, força d'hora, estirarem una mica les cames i per això farem una petita excursió circular que parteix de la Pobla i envolta el barranc de Vallearga. Ràpidament guanyem alçada i comencem a gaudir de boniques vistes sobre la Noguera Pallaresa cap al nord i cap al sud de la vall i el pantà de Sant Antoni. De tant en tant, sota la vegetació, algun aflorament rocós ens mostra les roques torturades, plegades i fracturades, que som al Pirineu i aquí regna la geologia.

Panoràmica cap al nord

Barranc

Panoràmica cap al sud

Plagament i fractura de les roques

Aquesta excursió forma part d’una més grossa que trobareu per internet com el Camí vell de Montsor. Nosaltres no el farem sencer i a mig matí tornem a ....

La Pobla de Segur, vila del llibre

Perquè aquest cap de setmana la Pobla s’omple de llibres i activitats culturals, és una Vila de Llibres. Els carrers del nucli antic s’omplen de parades d’editorials que mostren les seves novetats; i quasi a cada hora i a pocs metres una de l’altra trobem alguna activitat en marxa: una presentació de llibres, una exposició o una autora signant les seves obres.

Futlletó de la fira

Passejant per la fira

Entre parades de la fira

Nosaltres passegem per les parades, comprem algun llibre i al final marxem de visita, que ens espera ...

El modernisme filantròpic del senyor Mauri

Abans de dinar farem la visita guiada al Molí de Sant Josep, una construcció modernista impulsada pel filantrop poblatà el senyor Mauri, magnat de la construcció de finals del XIX, que va decidir construir aquest molí d’oli per a usdefruit dels seus veïns pagesos. Edifici d’aspecte religiós per fora però plenament industrial per dins: recepció de les olives en vagonetes, montacàrrega, premses, cargols,... tot impulsat per energia elèctrica, una novetat per aquella època. Al costat trobem també la seva imponent mansió, modernista és clar.

Molí d'oli

Mauinària del molí d'oli

Casa Mauri, mansió modernista

Bé, ja és hora de dinar i descansar una mica, que a la tarda farem nova etapa, a la Conca Dellà.

DIA 2/TARDA. La Conca Dellà

Isona, o viatge al passat

El destí de la tarda és visitar el Museu de la Conca Dellà, a Isona. Una instal·lació que permet conèixer el passat d’Isona. Com el seu origen romà, Ep! Poca broma amb la fundació clàssica d’Isona, molt orgullosa de les restes romanes de la vella Aeso. I una dada: segur que pocs municipis de Catalunya, per no dir cap, tenen una placa en honor de l’aniversari de l’emperador Marcus Ulpius Traianus, Traià pels amics.

Museu Conca Dellà

Placa imperial

I molt abans dels romans, uns 70 MA per a ser exactes,  per aquí  visqueren, moriren i es fossilitzaren gran nombre de dinosaures fins al punt de convertir aquesta banda del Pirineu en un lloc de referència per estudiar la vida d’aquestes bèsties durant el Cretàcic.

Niu d'ous de dinosaures

Com deia visita interessant la d'aquest museu, d’una hora aproximadament. Per visitar Isona i el seu museu hem deixat l’autocaravana estacionada a peu de travessia.

Estacionament en Isona

Orcau-2, el jaciment

Bé, tant parlar de dinosaures que de tornada d’Isona farem una parada en Orcau. Motiu: visitar el Jaciment Orcau-2. Arribar-hi és fàcil: a l’entrada del poble, en les primeres cases que trobaràs,  veuràs una fita que indica el camí cap el jaciment, a uns 5 min caminant. Un jaciment on apreciaràs les marques de peus i mans que van deixar un grup de titanosaures passejant per la riba d’una platja cretàcica. Impressiona veure aquestes petjades o icnites, tan reals, de fa 70 MA. Passegem pel jaciment, fem unes fotos, gaudim de les vistes de la Conca Dellà i tornem cap a l’autocaravana.

Orcau 2: el jaciment

Detall de les petjades

Vista general del jaciment

Per visitar Orcau-2 hem deixat l’autocaravana estacionada en un gran pàrquing asfaltat situat a l’inici del poble d’Orcau. I des d’aquest aquí marxem al lloc de pernocta: Salàs de Pallars. Dutxa reconfortant i marxem a sopar!

Estacionament en Orcau

DIA 3/MATÍ. Salàs de Pallars

Marxem de paleo-shopping!

L’etapa de Salàs la teníem pendent des de feia molt de temps. I bàsicament per poder visitar el Museu Botigues Salàs. Allà trobaràs que per tot el poble s’han recreat botigues o negocis amb materials i complements originals de tal manera que, a dia d’avui, permet als més grans viatjar a la infantesa i als més joves conèixer el consumisme de l’edat del bronze, si fa o no fa. La visita, que és guiada, permet visitar bars, barberies, botigues de betes i fils o un «colmado». Visita molt amena i divertida la d'aquest museu.

Portal i torre de Salàs

Colmado-bar de Salàs

Barberia de Salàs

Bar de Salàs

Nota: i a banda del paleo-shopping sàpigues que Salàs ben val una visita simplement per passejar pels seus carrers i , mitjançant panells informatius, conèixer la seva història. Com la de la seva Fira de Bestiar, fira famosa i coneguda més enllà del Principat i del Pirineu...fins l’arribada del tractor.

Interior de Salàs de Pallars

La visita  de Salàs, amb pernocta inclosa, l’hem feta amb l’autocaravana estacionada en el c. Verge del Coll, el primer carrer transversal que trobes en entrar a la població. Carrer amb pocs habitatges, tranquil i amb vistes al pantà de Sant Antoni.

Carrer on vam estacionar i pernocatr

I aquí acaba la nostra escapada amb autocaravana al Pallars Jussà. La resta va ser fàcil: girar cap al sud, cap a casa, amb parada prèvia en l’àrea d’autocaravanes de Tremp.

3. I amb l’autocaravana, què?

Mapa dels llocs visitats

Bé, com has vist visitar el Pallars Jussà amb autocaravana ha estat molt fàcil. Aquí tens els llocs utilitzats per estacionar, pernoctar o fer el canvi d’aigües.
  • La Pobla de Segur: estacionament i pernocta a l’av. Camp de la Sala, al costat de l’estació de tren dels FGC. Allà trobaràs una àrea d’autocaravanes amb amples places per estacionar.
  • Isona: hem deixat l’autocaravana estacionada a peu de travessia., sense problemes.
  • Orcau: estacionament de l’autocaravana en un gran pàrquing asfaltat situat a l’inici del poble d’Orcau.
  • Salàs de Pallars: estacionament i pernocta en el c. Verge del Coll, el primer carrer transversal que trobes en entrar a la població. Carrer amb pocs habitatges, tranquil i amb vistes al pantà de Sant Antoni.
  • Tremp: àrea d’autocaravanes a la zona del Poliesportiu el Joncar, c. Lleida.

Àrea d'autocaravanes de la Pobla de Segur
La Pobla de Segur: àrea d'autocaravanes

Estacionament en la travessia d'Isona
Isona: estacionament

Lloc d'estacionament a Orcau
Orcau: estacionament

Estacionament i pernocta en Salàs de Pallars
Salàs de Pallars: estacionament i pernocta

Àrea d'autocaravanes de Tremp
Tremp: àrea d'autocaravanes

Altres entrades relacionades:
  • Pots trobar altres escapades ben properes en la pàgina d’Escapades d’aquest web.
  • I en aquest Recull de llocs visitats veuràs que de sempre en agradar aquest racó del país.