dilluns, 18 de juny del 2018

Reus, destí d'una escapada de primavera amb autocaravana

Reus, centre vila
Març de 2018

1.Introducció

El culpable d’aquesta escapada té nom i cognoms: Antoni Gaudí i Cornet. La qüestió és que fa mesos vam visitar Reus (Baix Camp) per conèixer la figura de l’arquitecte i ràpidament vam adonar-nos que el Mestre només era la cirereta d’un pastís ben gros i gustós, amb cert flaire de vermut.

Vermut en la Pl. del Mercadal de Reus

Et parlaré de la molt Imperial Atenta Ciutat de Reus, en paraules de Carles III l’austríac. No confondre amb l'altre Carles III, el borbó, recordat per la seva reial cèdula que prohibia l'ús del català a l'escola. Bé, aquest és el relat d’una escapada amb autocaravana monotemàtica, d’aquelles que fem a vegades quan el destí s’ho mereix, amb més atractius a visitar que quilòmetres a fer; ideal si no tens ganes de fer gaires quilòmetres.

2 Llocs visitats

2.1. El Catllar, etapa d’aproximació

Castell del Catllar vist des de l'àrea d'autocaravana

Divendres vespre, carreteres tranquil·les cap al sud; segur que cap al nord estan més transitades per allò de la neu i tal, però cap al sud, cap ànima. La idea és fer nit en el Catllar, vila acollidora amb A d’autocaravanes. Sopem al bar de la cooperativa, el Bar Elena, amb bona oferta en diversitat, qualitat i preu, per prendre nota. Nit tranquil·la, sota una fina pluja.

2.2 Reus, primer dia

Plaça del Mercadal

Amb l’autocaravana estacionada a l’Av. Marià Fortuny ens encaminen cap el Gaudí Centre. De visita obligada si vols conèixer el geni, encara que nosaltres optem per recollir informació turística diversa de Reus i adquirir la polsera VisitReus, que ens permetrà visitar llocs emblemàtics a bon preu. Com el…

Museu de Reus.

Ideal per conèixer la història de la ciutat, les seves festes i tradicions populars. I molt d’art, des de l’edat mitjana fins el s. XX., pintura i escultura. Trobareu tota la informació al seu web.

Entrada del Museu de Reus

Gegants de Reus

Escut de Reus

Exposicions del museu

Acabada la visita ens perdem pel nucli antic de Reus, carrers i places centenàries… quasi com alguna botiga. Tot sota un cel llampant que invita a seure i fer un aperitiu, que a Reus és sinònim de vermut.  Ideal per despertar la gana abans de dinar.

Reus des de l'aire.

En concret des del campanar de l’església de Sant Pere. Una altra manera de visitar la ciutat i gaudir-la. Mar de teulades i cap el nord l’horitzó amb el perfil de la Serra de Prades, amb l’escletxa de la collada de la Teixeta ben visible cap el NW.

Campanar de Reus

Pujada al campanar

Teulades de Reus

Reus i rodalies

Marxem del campanar abans que sigui l’hora en punt i les campanes ens deixi sords. Propera activitat: passejar pel

Reus modernista els seus ravals.

Sembla que aquesta tarda tota la comarca ha decidit acompanyar-nos per aquesta passejada per la ruta modernista de la ciutat. Famílies passejant i per sobre dels nostres caps cases imponents, siguin o no modernistes, que ens recorden el passat esplendorós i ric d’aquesta vila. Finalitzem la tarda fent la ruta dels Ravals, circumval·lació del nucli antic per l’antic traçat de les muralles medievals.

Carrers de Reus

Modernisme de Reus

Reus, el centre

Raval de Reus

Tornem a l’autocaravana que hem deixat estacionada tot el dia a l’av. Marià Fortuny, cantonada c. de Manresa, un barri de carrers amplis on trobareu amb facilitat un lloc per estacionar l’autocaravana. Però aquí no pernoctarem, decidim recórrer els 11 km que ens separa d’Alcover, amb àrea d’autocaravanes.

2.3. Reus, segon dia

Avui ens dedicarem a conèixer la perifèria de Reus. Començant pel...

Cementiri de Reus.

Si ahir a la tarda contemplàvem com les millors famílies reusenques mostràvem el seu èxit social i econòmic en la seva vessant arquitectònica ara veurem com aquest èxit els acompanyava fins a la sepultura.

Perquè al cementeri de Reus trobareu com de la mort surt la bellesa. A banda del mausoleu del general Prim, veureu com les famílies reusenques de més renom dedicaren a les seves tombes idèntics esforços arquitectònics i artístics que en bastir les seves cases i mansions. Un autèntic museu a l’aire lliure, de visita curta i molt tranquil·la, òbviament.

Carrer dels mausoleus

Tomba de gitanets

Detall dels mausoleus

El dol fet pedra

Per visitar el cementiri hem deixat estacionada l’autocaravana a la seva porta, en l’ampli pàrquing de la seva entrada. Acabada la visita ens dirigim a l’Institut Pere Mata, o millor dit al seu...

Pavelló dels Distingits (Institut Pere Mata de Reus).

La lluita contra les malalties psiquiàtriques sempre ha requerit de professionalitat, de coneixement científic ...i , al final del s.XIX, de modernisme. Perquè al Pavelló dels Distingits contemplareu com l’art modernista es va posar al servei de la medicina psiquiàtrica i dels més distingits clients, allò que avui dia en diríem la zona vip d’aquest psiquiàtric. S’ha de visitar i passejar pels seus salons, corredors i habitacions, i gaudir de la bellesa del lloc. La visita del lloc es fa amb audioguia i és un dels llocs imperdibles si visites Reus.

Façana del pavelló

Detall del sostre

Passadís del pavelló

Habitació dels pacients

Sala de billar

Tornem a l’autocaravana que hem deixat al pàrquing de les visites de l’institut. Dinem i donem per acabada aquesta escapada.

3. I amb l’autocaravana, què?

A continuació anotaré els llocs utilitzats en aquesta visita reusenca. Han estat aquests:

• El Catllar: Pernocta i àrea d’autocaravanes, en aquesta vila acollidora amb A d'autocaravana.
  • Reus, ciutat: estacionament en l’avinguda Marià Fortuny, cantonada amb el c. de Manresa.
  • Alcover: av. Catalunya, pernocta al seu pàrquing d’autocaravanes amb àrea de serveis.
  • Cementiri de Reus: : estacionament al seu ampli pàrquing.
  • Institut Pere Mata: : estacionament al seu pàrquing de visitants.

El Catllar, pernocta i àrea d'autocaravanes

Reus, estacionament en l'av. Marià Fortuny

Alcover, pernocta i àread'autocaravanes

Estacionament en el Cementeri de Reus

Estacionament al costat del Pavelló dels Distingits

I si vols conèixer altres destins propers et convido a fer un ullada al recull de llocs visitats en altres escapades i viatges.