dijous, 24 de novembre del 2022

Escapada tardorenca per les Terres de Lleida

Octubre de 2022

1. Introducció

Per aquestes dates, expliquen els antics, teníem dies de fred que es combatien amb castanyes i moniatos, també els panellets eren habituals. Avui en dia, gaudim d'una eterna primavera, que diria el poeta; les castanyes i moniatos millor si és en un granissat; i els panellets cotitzen a borsa juntament amb l'or i els metalls tecnològics.

Bé, aquí tens el relat de la nostra escapada per les Terres de Lleida, aquella part del país que acostumem a visitar en primavera...com ara, a finals d'octubre.

2. Etapes

DIA 1

Camí de ponent

Poca cosa a dir, tret de les retencions acostumades a les portes d'un pont, quan tothom fuig de l'àrea metropolitana. Per sort el destí de la majoria no coincideix amb el nostre.

Arribem, ja fosc, als afores de Sant Llorenç de Montgai, pernoctem en un eixamplament de la carretera, amb graveta, sota les estelles, els relleus es perfilen sota les estrelles, el pantà de Camarasa llueix pàl·lidament. Tot apunta que tindrem una bona pernocta.

Sant Llorenç de Montgai: lloc de pernocta

🌗 Hem fet la pernocta a uns 300 m al nord del nucli de Sant Llorenç. Allà la carretera LV-9047 presenta un pàrquing de terra i graveta, a banda i banda. Nosaltres optem per estacionar al del cantó embassament. És un pàrquing utilitzat per escaladors i excursionistes.

DIA 2

La volta al pantà de Sant Llorenç de Montgai

Avui farem la batejada com ruta ornitològica, una passejada perimetral al pantà de Sant Llorenç. Una ruta pel regne de la pedra, quines cingleres!, i l'aigua, un enorme mirall de tanta bellesa natural. I també una mica de fauna que es deixa observar. Camí molt tranquil, fins que arribem a la zona de l'embassament, que sembla que és la zona d'esbarjo habitual dels veïns.

Tornats a l'autocaravana, marxem a Camarasa, on dinem.

Camarasa: àrea d'autocaravanes

Camarasa: estacionament a l'àrea d'autocaravanes municipal, situada al c. de l'horta, a tocar del camp de futbol, entre la ctra. C-13 i el Segre.

De Madínat Balaghí a Balaguer

Arribem a Balaguer a primera hora de la tarda. I d'entrada, ens rep amb la seva magnífica façana fluvial, ni la tarda mig ennuvolada li treu bellesa. I la resta, una passejada des de les muralles àrabs fins als carrers porxats, amb alguna plaça convertida en claustre civil, dels arcs que la delimiten.

Ep! I sense oblidar algun tastet de modernisme. Tarda ben completa, amb compres incloses.

Balaguer: àrea d'autocaravanes

⏬ La visita de Balaguer l'hem feta amb l'autocaravana estacionada a l'àrea d'autocaravanes, situada a l'av. Comte Jaume d'Urgell, entre el Centre d'Interpretació de l'Or i el Pavelló Molí de l'Esquerra.

Tornats a l'autocaravana, marxem cap al lloc de pernocta i etapa de demà. Avui només ens queda gaudir del final del dia i d'una nit estelada.

DIA 3

Estany d'Ivars Vila-sana

Sortida de sol fantàstica. Amb aquesta introducció, iniciem l'excursió per l'estany d'Ivars i Vila-sana en el sentit contrari de les agulles del rellotge i així tenir el sol a la nostra esquena. Bé, cap cosa a afegir, que el lloc el coneixem de sobres. Un lloc amb una combinació perfecta de pau, aigua i fauna en un dia que, per fi, ja sembla de tardor, però no, avança el dia i el sol ens recorda que la primavera continua i que avui és diumenge i això s'omple de famílies de tota mena.

Per cert, interessant visitar el Can Sinén, per saber d'on som i d'on venim. Acabada l'excursió a l'estany, pugem a l'autocaravana i marxem a dinar a la següent etapa.

Estany d'Ivars i Vila-sana: pernocta

🌗 Hem pernoctat al pàrquing d'Ivars, destinats als visitants de l'estany, senyalitzat des de la carretera (vegeu plànol).

Vallbona de les Monges i el monestir

Volem visitar el monestir de Vallbona, la tercera joia cistercenca del país que ben mereix fer-hi etapa. Hem optat per fer la visita guiada, molt àgil i ràpida, que les fan cada hora, i cal anar per feina. Visita guiada on destaquen el paper cultural de la institució religiosa amb uns audiovisuals força reeixits; i és clar, tota la riquesa del romànic i gòtic que acull.

Visitar Vallbona és fàcil i còmode: trobaràs l'àrea d'autocaravanes al pg. de Montesquiu, a l'entrada del poble, a tocar de la piscina.

Vallbona de les Monges: àrea d'autocaravanes

I amb la visita a Vallbona podem donar per finalitzada aquesta escapada.

Altres entrades relacionades:

Som uns enamorats d'aquesta part del país, i com a mostra, et convido a visitar la pàgina d'escapades amb altres etapes que hem fet per les Terres de Lleida.