dimecres, 2 de juny del 2021

Escapada amb autocaravana pel Gironès, Pla de l'Estany i Baix Empordà

Abril de 2021

1. Introducció

Feia temps que no visitàvem les terres gironines i ara, que teníem un cap de setmana de tres dies, seria un bon moment. Aquest és el relat d'una escapada amb autocaravana per llocs força interessants del Gironès, el Pla de l'Estany i el Baix Empordà, tots ells envoltats per una primavera esclatant.

Palau-sator
Palau-sator (Baix Empordà)

2. Etapes

Aquí tens una visió de conjunt dels llocs visitats i utilitzats.

Mapa dels llocs visitats

Hem buscat destins molt tranquils, en contacte amb la natura i la història, fugint de multituds i gaudint dels paisatges, que per aquesta banda del país són suaus i acollidors. En conclusió, una delícia. I com veuràs totes les etapes estan molt properes, no ens ha calgut destinar gaire temps a fer ruta.

DIA 1

Sant Dalmai: un volcà fet banyera

Matí de divendres assolejat, carreteres tranquil·les. Resulta quasi plaent arribar a Sant Dalmai (Gironès). Primera parada: el Volcà de la Crosa

La dada: és un volcà de més d'un quilòmetre de diàmetre, diuen que el més gros de la península. I per què? Fa ben poc (ep! en termes de geològics) el magma que ascendia per una falla va trobar l'aigüa subterrània del nivell freàtic. La resta és facil de preveure: ebullició instantània, vaporització de l'aigua, explosió del subsòl i tot que salta pels aires, deixant un cràter de 1250 m.

Fragment d'un panell explicatiu que trobaràs al volcà

Bé, nosaltres farem la petita excursió a l'interior del cràter, molt fàcil, a l'ombra del bosc que omple el perímetre. I en arribar a la base, passejada planera entre prats i fruiters, gaudint de les vistes, envoltats de verd i sota el blau del cel. A destacar l'existència d'una mina o galeria que es va construir al s. XVIII, per desguassar les aigues de l'estany que ocupava el cràter. En un punt del prat podràs veure la boca de la mina o desguàs de la banyera.

Talus amb cendres volcàniques

Entrada de la mina de desguàs del cràter

Acabada l'excursió del volcà tornem a l'autocaravana que hem deixat estacionada a l'àrea de les Guilloteres, un ampli pàrquing de terra destinat als visitants, a tocar de la ctra. GI-533. Allà també trobareu els panells que informen de les excursions que es poden fer i de la història geològica del paratge (Més informació). I també sembla un lloc tranquil per pernoctar.

Estacionament al pàrquing del Volcà de la Crosa (Sant Dalmai)

I ara sí, marxem al següent destí:

Canet d'Adri, paradís de fades

Arribem a la seguent etapa a l'hora de dinar. Som a Canet d'Adri (Gironès) a tocar de l'església de Sant Vicenç. La nostra intenció és apropar-nos a la Font de la Torre. Una curta pasejada que ens acostarà al torrent del Pomí, encastat en la roca basàltica. Avui en dia és un lloc tranquil, amb gorges, salts d'aigua, represses i pontet.I un magnífc bosc de ribera que nosaltres reseguint aigües amunt. Un lloc màgic. D'existir les fades farien bé de venir a viure aquí.

Església de Sant Vicenç (Canet d'Adri)

Bosc de ribera

Marxem del lloc a mitja tarda quan comença a omplir-se de famílies, amb molta canalla, que xalen força, amb tanta aigua per jugar. No es permet el bany.

Estacionament, en front de l'església

Per visitar la Font de la Torre hem volgut estacionar l'autocaravana al pàrquing de l'ésglesia de Sant Vicenç però un cartell ho prohibeix. Així que estacionem quasi just en front, a la buida Plaça del Poble. Nota: si t'endinses dins del barri residencial trobaràs que es fàcil trobar algun lloc on estacionar.

Palol de Revardit, poble amb castell

Reprenem el cami fins arribar a la darrera etapa del dia: Palol de Revardit (Pla de l'Estany) que ben val una aturada. Palau de Revardit encara manté força complet el seu castell milenari: part del fossar, les muralles atalussades i torres. Poble molt tranquil i bonic. Una veïna ens convida a fer algunes de les excursions que hi han així com fer la via verda que hi passa; prenem nota per a properes visites.

Muralla i fossar de Palol

Nosaltres pernoctarem al pàrquing de terra situat al peu de castell, a l'extrem més allunyat i planer. Les campanes repiquen, són les sis de la tarda, tarda de pànxing a Palol. Demà, més! Ah! Bonus: no hi ha cobertura.

DIA 2

Banyoles, fa 7.400 any

Avu-i viatgarem 7.400 anys enrere. Per això fem la visita guiada del Parc Arqueologic de la Draga de Banyoles ( Pla de l'Estany), un jaciment únic a Europa per conèixer com vivíem durant el Neolític. I deu n'hi do! La visita ens permet conèixer com es va descobrir el jaciment i les troballes fetes: les eines que utilitzaven, els menjars, els habitatges, el bestiar domèstic, etc.

Parc Arqueològic de la Draga

I encara resta un munt d'àrea per desenterrar...o hauríem de dir desaiguar, perquè a dia d'avui gran part de jaciment es troba sota l'aigües de l'estany. En conclusió: visita molt recomanable.

Acabada la visita dediquem una estona a passejar a peu d'estany, i arribem a la conclusió que no és estrany que des del Neolític els humans tinguessim tirada per aquest lloc. Avui, malgrat la gentada que ha vingut a passar aquest matí, reina la tranquil·litat al voltant de l'Estany de Banyoles. A destacar, les pesqueres o casetes de pescadors de canya, encara que en algun cas el diminutiu no s'ajusta a la realitat.

L'Estany de Banyoles

Per visitar el Parc Arqueològic i l'estany hem estacionat al pàrquing de terra situat entre la Ctra. de Figueres i la Ctra. C-150a, a l'ombra d'uns enormes plataners. I fa pinta que algun autocaravanista hi ha pernoctat. També aprofitem per omplir el rebost en el Bonpreu del costat.

Cassà de la Selva: àrea d'autocaravanes

I reprenem ruta , propera etapa : àrea d'autovacaravanes de Cassà de la Selva (Gironès), vila acollidora amb A d'autocaravana. Molt ben feta i situada, en una zona tranquil·la, al costat de la piscina municipal (Pg. del Ferrocarril, 119) on pots recollir les fitxes, necessàries per fer el canvi d'aigües. Més informàció, aquí: àrea d'autocaravanes de Cassà de la Selva.

Font: cassadestapa.cat

Bonus: ens informen que els autocaravanistes tenim preu especial si utilitzem la piscina. Bonus 2: Si disposeu de temps no dubteu dedicar una estona a visitar Cassà.

Llagostera, vila històrica (Gironès)

Acabats de dinar marxem a Llagostera (Gironès), farem un amica de turisme pel seu nucli històric i els barris de la rica burgesia del s XIX. Una ruta que ens durà de les muralles i torres del nucli medieval ( a destacar les boniques vistes de l'entorn) a l'eixample de mansions i paluets, i a l'extrem, el símbol màxim de la modernitat d'aquella època: l'estació de tren, convertida avui en una etapa de la via verda.

Muralles de Llagostera

Mansions de l'eixample

Acabada la visita de Llagostera tornem a l'autocaravana que hem estacionat en el pàrquing de terra situat a tocar de la ctra. C-65z, al peu del nucli antic.

Propera etapa: Romanyà de la Selva, i lloc de pernocta.

Romanyà de la Selva, refugi literari

Arribem a Romanyà de la Selva (Baix Empordà) a última hora de la tarda. Es tracta d'un petit poble que fa pinta que té el mateix aspecte des de fa mil anys. Quatre cases centenàries i una esglèsia preromànica, molta pau i de tant en tant vistes magnífiques dels contorns, sota aquesta llum esclatant que té l'Empordà, perquè malgrat el nom no som a la Selva, això ja és el Baix Empordà. La dada: en aquest poble va viure els seus darrers anys l'escriptora Mercè Rodoreda.

Nucli de Romanyà

Per estacionar (i pernoctar) a Romanyà hem decidit fer-ho a l'entrada del poble.

Sàpigues que superat el nucli hi ha una esplanada, només cal travessar l'únic carrer (uns 100 m) que només permet el pas d'un vehivcle. En arribar no ens atrevíem a passar pel trànsit de vehicles de visitants i d'urbanitzacions veines, la possibilitat de crear un embús eran elevades. Anotar que avançat el vespre el trànsit és fa inexistent i és més fàcil accedir a l'esplanada...nosaltres ho van desestimar, ja haviem obert la cervesa.

DIA 3

Romanyà de la Selva, una excursió entre gegants de pedra i fusta

Des del poble farem una excursió circular que ens farà conèixer la riquesa natural i prehistòrica d'aquest lloc. Natural perquè sobta trobar tanta tranquil·litat i natura, natura gegantina, en forma d'arbres majestuosos, deu n'hi do quines mides! I prehistòrica perquè trobem uns dolmens com  mai els havia vist, al menys al país, deu n'hi do l'anomenada Cova d'en Daina, un conjunt megalític ben gros i imponent.

Cova d'en Daina

Gegants vegetals

En concluisó ha esta una excursió màgnifica, fàcil, curteta i senyalitzada, per a tots els públics i sobre tot, molt tranquil·la. Sembla mentida que estiguem tan a prop de la populosa i turística Costa Brava de Santa Cristina d'Aro, Calonge, Platja d'Aro, etc.

Tornats a l'autocaravana, reprenem la ruta. No volem marxar del Baix Empordà sense visitar una de les seves imtages més conegudes: la de les viles closes.

Palau-sator, vila closa

L'actual Empordà, tan  idílic i plàcid, va tenir a l'edat mitjana periodes força violents, i una relíquia d'aquella època són aquestes viles closes o fortificades, com la de Palau-sator (Baix Empordà). Poblet tan petitó com bonic. Quatre carrers, per no dir tres i vestigis de muralles, portals, torres i portals, i el gòtic més domèstic que aflora allà on no t'ho esperes.

Portal d'entrada a la vila closa

Finestra gòtica

Per visitar Palau-sator, ho hem tingut fàcil: a tocar del poble trobaràs senyalitzat un pàrquing per als visitants i veïns. Hem trobat alguna autocaravna que tal vegada hi ha pernoctat.

I ara sí, donem per acabada aquesta escapada amb autocaravana per terres gironines. Ben aviat, una altra.

3. I amb l'autocaravana, què?

Bé, com  has pogut veure ha estat d'allò més fàcil estacionar, pernoctar o canviar aigües, i amb totes les etapes ben properes.

Mapa de les etapes

A continuació faré un recull dels lloc utilitzats:

• Sant Dalmai: estacionament a l'àrea de les Guilloteres, un ampli pàrquing de terra destinat als visitants del Volcà de la Crosa, a tocar de la ctra. GI-533
  • Canet d'Adri: estacionament en la Pl. del Poble, just en front de l'església de Sant Vicent, on les autocaravanes tenen prohibit estacionar.
  • Palol de Revardit: pernocta al pàrquing de terra situat al peu de castell, a l'extrem més allunyat i planer.
  • Banyoles: hem estacionat al pàrquing de terra situat entre la Ctra. de Figueres i la Ctra. C-150a, a l'ombra d'uns enormes plataners. I fa pinta que algun autocaravanista hi ha pernoctat.
  • Cassà de la Selva: àrea d'autocaravanes situada en una zona tranquil·la, al costat de la piscina municipal (Pg. del Ferrocarril, 119) on has de recollir les fitxes, necessàries per fer el canvi d'aigües
  • Llagostera: estacionament en el pàrquing de terra situat a tocar de la ctra. C-65z, al peu del nucli antic.
  • Romanyà de la Selva: estacionament i pernocta a l'entrada del poble. Sàpigues que superat el nucli hi ha una esplanada on estacionar/pernoctar. Només cal travessar l'únic carrer, d'uns 100 m, que només permet el pas d'un vehicle. Cap al vespre el trànsit és fa inexistent i és més fàcil accedir a l'esplanada
  • Palau-sator: estacionament a tocar del poble, en un parquing de terra, senyalitzat, destinat als visitants i veïns. Hem trobat algun  autocaravna que tal vegada hi ha pernoctat.
Volcà de la Crosa (Sant Dalmai): estacionament

Canet d'Adri: estacionament

Palol de Revardit: pernocta

Banyoles: estacionament

Cassà de la Selva: àrea d'autocaravanes

Llagostera: estacionament

Romanyà de la Selva: estacionament i pernocta

Palau-sator: estacionament

Altres entrades relacionades:

• Encara que feia temps que no trepitjàvem aquesta banda del país et convido a visitar la pàgina d'Escapades on trobaràs altres sortides ben properes