dilluns, 16 de març del 2020

Estacionament a Conesa
Febrer 2020

1. Introducció

La Conca de Barberà és una comarca de mida justa i fàcil visita, o si més no sempre m’ha fet aquesta impressió. Segur que ajuda el fet que com tota conca està ben delimitada, i és molt fàcil trobar per la seva geografia punts des d’on abastar-la tota amb un cop d’ull. Cosa que és d’agrair, et dóna confiança, no hi ha sorpreses, sembla que el paisatge et diu: això és tot el que hi ha, ben maco, oi?

La Conca de Barberà, una vista general

Bé, aquesta és la nostra escapada amb autocaravana per la Conca. Un cap de setmana de divendres vespre a diumenge tarda, i com veuràs amb no gaires quilòmetres entre etapa i etapa, perquè per aquí tot és a ben a prop. Ah! I encara que sembli difícil no et parlaré ni de Poblet ni de Montblanc.

El monestir de Poblet

2. Etapes

Llocs visitats de la Coca de Barberà

DIA 1

Tarda i vespre de conducció tranquil·la. Entrem a la Conca de Barberà pel Coll de Lilla ja fet fosc i tota la conca fa pampallugues: baixant del coll les llums ens marquen les viles, polígons i vies de transport. Pocs minuts després arribem al pàrquing del monestir de Poblet. Tot tranquil i sota un cel estrellat com feia molt de temps que no en gaudíem. Com fem en aquests casos, la claraboia central la deixem sense fòscurit, que la llum de les estrelles il·lumini l'habitacle; des del veí monestir ens arriba esmorteït el repic d’unes campanes.

Camí de la Conca de la Barberà

Pernocta a l'ampli pàrquing asfaltat de visitants del monestir. Molt tranquil.

DIA 2

2.1. Un bosc únic (Vimbodí)

Dia seré, quasi primaveral. Preparem motxilles i bastons i marxem d’excursió a l'Alzinar de la Pena, en ple Paratge Natural d’Interès Natural de Poblet. Excursió agradable, envoltats per un bosc magnífic, acompanyats per rierols i llocs que ens parlem de la història d'aquests paratges: les pedreres que aprofitaven el granit, el món de les carboneres, el pou de gel - descomunal- que proveïa de gel el monestir i al final el regal del Mirador de la Pena, balcó a la Conca de Barberà i més enllà.

Per l'alzinar de la Pena

Vista panoràmica des del mirador de la Pena

Pel mig del bosc

El Mirador de la Pena

Tornem a l'autocaravana, que ens espera un bon dinar a l'Espluga de Francolí.

Pernocta al pàrquing de Poblet

Per fer aquesta excursió (tota la informació la trobaràs en aquest pdf) hem estacionat l'autocaravana estacionada al pàrquing de visitants de Poblet, i des d'allà hem caminat uns 500 m fins al punt d'inici. El tram de carretera és segur: han habilitat un voral per al pas de vianants i bicicletes.

2.2. L'Espluga de Francolí

[Prèvia: reconec que visitem l'Espluga amb certa inquietud. L'Espluga ha estat una etapa habitual quan visitàvem la Conca i sabíem que els aiguats de la tardor han fet molt, però molt de mal. Ho vam veure per televisió, però fer-ho en directe encongeix el cor.

Antiga àrea d'autocaravanes de l'Espluga de Francolí

Estat actual del parc fluvial

Encara es veuen les destrosses: el restaurant on havíem dinat més d'una vegada esborrat del mapa; igual que la seva botiga on compràvem el seu vi; i a l’altra riba el parc fluvial on el Ferran i la Sara jugaven després de dinar ara és una llera pelada, plena de grava i sorra, com si fos un riu d'alta muntanya. I de l'àrea d'autocaravanes que hi havia no queda res, només un plataner solitari ajuda a ubicar-la]

• La Fassina Balanyà, aiguardents made in CAT

Bé, sempre hem sentit parlar de la tradició vinícola del país. Però poques vegades ens havíem parlat de la indústria distel·lera catalana, tan reconeguda com la primera durant els segles s. XVIII i XIX; i si no pregunteu als mariners anglesos i holandesos d'aquella època... que no tot allò que s’empassaven era rom caribeny.

La Fassina Balnyà i oficina de turisme

Interior de la fassina

Instal·lacions de la fassina

Doncs a la Fassina Balanyà trobareu una instal·lació, jo diria que única al país, que ens parla d'aquesta indústria: fabricació d'aiguardent a partir de la brisa del vi. I tot visitant, amb un guia, aquesta destil·leria...i al final: taller de destil·lació i tast. Visita molt recomanable. Una dada: us sobtarà la sostenibilitat d'aquesta indústria, tot s'aprofitava: energia, residus, subproductes ... tot.

• L'Espluga de Francolí

I com a la mateixa Fassina tenen l'oficina de turisme ho tenim més que fàcil per rebre consells per visitar la vila, els seus atractius...ehem! començant per les seves pastisseries i cellers. Tarda tranquil·la, perduts pels carrers de l'Espluga de Francolí, i de tant en tant l'ensurt de trobar-te un escamot de la Pulitia Nacional, la Guàrdia Givil o els mossos ... que estem de carnestoltes i els espluguins fan conya del paper ben galdós d'aquestes organitzacions repressives del procés.

Església de l'Espluga de Francolí

Racons de l'Espluga

Anti-avalots dels carnastoltes

Tornem a l’autocaravana que hem estacionat l'autocaravana, sense problemes, a l'av. Catalunya, a tocar de la destil·leria.

Estacionament  a l'Espluga

I reprenem ruta Conca a través fins a la propera etapa: Conesa.

2.3. Conesa, la medieval

Arribem a Conesa quan ja s'ha fet fosc. Estacionem l'autocaravana a prop del nucli i ens endinsem pels carrers de la vila closa. Sembla que la foscor del capvespre ressalta la bellesa de la seva plaça porxada, els carrerons coberts, el call jueu, les cases senyorials... de tant en tant algun panell t'explica la història d'aquell racó concret o de les repetides avingudes de la riera.

Interior de Conesa

Carreró de Conesa

Entrada murallada a Conesa

Tornem a l'autocaravana i acabem el dia endreçant fotos, preparant el sopar...i abans de dormir, lectura i glopet d'aiguardent: ratafia made in Fassina Balanyà, és clar.  Nit freda (vora els 0°C), sota un cel estrellat... magnífic!

Estacionament i pernocta a Conesa

A Conesa hem estacionat a peu de la vila closa, en un pàrquing de terra, entre la ctra T-243 i la riera de Saladern. Nit molt tranquil·la, vigilats pel campanar.

Nit a Conesa

DIA 3

2.4. Santa Coloma de Queralt, vila comtal

Acabarem l’escapada per la Conca de Barberà a Santa Coloma de Queralt, vila històrica i mil·lenària; i la millor manera per fer-ho és fer la visita guiada que organitza l’oficina de turisme.

Seran quasi dues hores visitant el castell-palau comtal, carrers porxats, el call jueu, les esglésies romàniques... tot un ric patrimoni malgrat la fal·lera urbanística d’algun consistori.  Ah! I poques viles poden dir que són la font d’un riu, es tractaria del riu Gaià, i el veureu brollar amb força a la Font de Canelles. Acabada la visita tornem a dinar a l’autocaravana.

Castell-palau comtal

Porta de la muralla

Racó porxat

Naixement del Gaià

Visitar Santa Coloma és d’allò més fàcil per a nosaltres, autocaravanistes. Des de no fa gaire que és vila acollidora amb A d’autocaravana i podreu estacionar a tocar de la seva àrea d’autocaravanes, al nord de la vila, al c. Llorac.

Àrea d'autocaravanes de Santa Coloma de Queralt

I aquí acaba la nostra escapada per la Conca de Barberà. Ja només ens restava dinar i reprendre la ruta cap a casa, via Igualada.

3. I amb l’autocaravana, què?

Mapa dels llocs visitats

A continuació agruparé els llocs on hem estacionat o pernoctat o allà on hem canviat les aigües. Han estat aquests:
  • Vimbodí: estacionament i pernocta al pàrquing de visitants del monestir de Poblet.
  • L'Esgluga de Francolí: hem estacionat l’autocaravana a l'av. Catalunya, a tocar de la Fassina Balanyà i oficina de turisme.
  • Conesa: hem estacionat i pernoctat a peu de la vila closa, en un pàrquing de terra, entre la ctra. T-243 i la riera de Saladern.
  • Santa Coloma de Queralt: estacionament a l'àrea d'autocaravanes, al c. Llorac.
Vimbodí: estacionament i pernocta al pàrquing de visitants de Poblet

L'Espluga de Francolí: estacionament

Conesa: estacionament i pernocat
Conesa: estacionament i pernocta

Santa Coloma de Queralt: àrea d'autocaravanes

Altres entrades relacionades:

• A la pàgina Escapades podràs trobar l’anterior escapada que vam fer a la Conca de Barberà.
  • I també pots conèixer altres Viles Acollidores que com Santa Coloma aposten per la nostra manera de viatjar.