dimarts, 2 de maig del 2017

Passejada per les Terres de Ponent.

Terres de Ponent, Lleida
Març de 2017

1.  Introducció.

En aquesta època de l'any, finals de març, la primavera es mostra esplendorosa en aquesta banda de Catalunya i es converteix en un escenari perfecte per deixar-se sorprendre pel seu patrimoni cultural o simplement gaudir d'una posta de sol.

La Plana de Lleida, amb Lleida de fons.

Aquest és el relat d'una escapada amb autocaravana per les Terres de Ponent. Relat curt per no avorrir, on les fotos us descriuran millor els destins visitats i algun enllaç on ampliar la informació. I al final us detallaré els llocs utilitzats per estacionar, pernoctar o canviar les aigües.

2. Les etapes.

Llocs visitats

2.1. Arbeca, nucli antic, oli i hostes autocaravanistes ( Les Garrigues).

Ens han despertat el cant d'un gall proper. És un matí lluminós i mentre Arbeca desperta poc a poc passegem pels seu nucli antic: carrers i places porticades, cases centenàries, i des del seu castell vistes a la plana circumdant. Acabem a l'oficina de turisme: recollim informació del proper destí, ens fem d'alguns litres d'Oli d'Arbeca i , al saber que som autocaravanistes, ens expliquen la iniciativa d'un celler local, Vinya els Vilars, que acull els autocaravanistes que vulguin visitar les seves instal·lacions, permetent la pernocta i el canvi d'aigües. Visitem el celler, per saludar els promotors d'aquesta iniciativa i , naturalment, carregar una bona mostra dels seus vins...Costers del Segre, poca broma.

Voltants d'Arbeca

Carrers de l'Arbeca

Racons d'Arbeca

Al desconèixer l'existència d'aquest celler la pernocta l'hem feta a l'av. Montserrat, molt a prop de la zona esportiva.

2.2. Els Vilars d'Arbeca: fortalesa ibera.

Impressionant, aquesta seria la paraula per descriure el jaciment. Fa quasi tres mil anys aquí havia una fortalesa amb totes les de la llei: torres defensives, camps de pedres clavades per entorpir l'avanç dels atacants, fossat inundable ... i tot en plena plana, un altre aspecte que també la fa única. Nosaltres vam optar per fer la visita guiada dels Vilars, la millor manera d'entendre la seva importància o fixar-te en alguns detalls.

Entrada a la fortalesa

Vista general dels Vilars d'Arbeca

Detall dels Vilars d'Arbeca

Els Vilars d'Arbeca sota el sol

Tornem a Arbeca a dinar i reprenem la ruta...cap a ponent, és clar.

2.3. Utxesa, aigua entre canyís i fruiters.

Hem vingut al Pantà d'Utxesa per passar la tarda gaudint de la natura, de la plana, de la primavera .... I per això fem la seva ruta circular, d'uns 7 km. Passejada tranquil·la i fàcil, gaudint de les vistes sobre el pantà i els fruiters que envolten la conca. Bonics paisatges, tret dels trams urbanitzats que travessa la ruta.

Panoràmica del pantà

Entre fruiters i canyís

Paisatges de canyís

La ruta l'hem començada al centre d'interpretació, tancat, on també hem deixat l'autocaravana estacionada, sota els pins.Just aquí vam estar a punt de pernoctar, però era massa d'hora i vam decidir gaudir una mica més d'aquest territori. Propera parada...

2.4. Tossal de Carrassumada, balcó de ponent (Torres de Segre).

I quina millor manera per captar tota la seva bellesa que pujar a un punt elevat, aquest tossal, i deixar que el sol vagi pintant de colors terra i cel, a mesura que s'oculta. Lloc ideal per estacionar, parar el motor i passejar la mirada per l'horitzó: el Pirineu nevat, la Seu Vella de Lleida, tota les games dels verds dels fruiters, i totes les del blau cel ...

Horitzonts de fruiters

La Plana de Lleida amb autocaravana.cat

Estacionats entre el rosa i el verd

Posta de sol, cap a ponent

Amb les darreres llums del dia baixem del tossal de Carrassumada i optem per pernoctar als primers carrers de Torres de Segre, en la plaça de graveta limitada pels c. Antoni Gaudí i Salvador Espriu.

2.5. Lleida, capital reial.

Avui ens emborratxarem de patrimoni històric. Visitarem Lleida, la capital catalana amb un skyline inconfusible...i cap allà anem. El turó, amb la Seu Vella i el Castell del Rei, a pesar dels cops rebuts i alguns personatges impresentables de la seva història, encara manté tota la seva imponent bellesa, de quan era la capital interior de la corona comtal. El millor és callar i passejar-hi...ah! i ,si voleu, fer la visita guiada, com vam fer nosaltres.

Skyline del turó de Lleida

Castell del Rei i Seu Vella

Claustre de la Seu Vella

La Seu Vella de Lleida

Interior del turó

2.6. Dipòsit i catedral de l'aigua.

No volem abandonar el turó sense deixar de visitar una altra catedral, aquesta subterrània i dedicada a l'aigua. Es tracta del Dipòsit del Pla de l'Aigua, dipòsit subterrani construït fa 250 anys per proveir d'aigua potable la ciutat. En l'actualitat és visitable els matins dels caps de setmana.

El dipòsit, un plànol.

La catedral de l'aigua

Vista des del fons del dipòsit

Tornem a l'autocaravana que hem deixat al c. Camí dels Picos, a tocar del Parc dels Camps Elisis. Dinem, i donem per finalitzada l'escapada. Encara que si tu vols continuar et convido a visitar el nostre recull de llocs visitats, tal vegada hi trobareu algun bon motiu per perllongar la teva visita a les Terres de Ponent.

3. I amb l'autocaravana, què?

Doncs fàcil, aquí teniu els llocs utilitzats per estacionar i pernoctar:

Llocs visitats

• Arbeca: estacionament i pernocta a l'av. Montserrat, molt a prop de la zona esportiva. Carrer ample i tranquil, proper al nucli antic.
  • Utxesa, centre d'interpretació: venint de Torres de Segre, i abans d'arribar a la urbanització d'Utxesa, hem estacionament al seu pàrquing, sota els pins. Lloc tranquil i penso que adient si heu d'improvisar una pernocta.
  • Torres de Segre: pernocta en el barri més proper al tossal de Carrassumada, en la plaça de graveta limitada pels c. Antoni Gaudí i Salvador Espriu.
  • Lleida: estacionament al c. Camí dels Picos, a tocar del Parc dels Camps Elisis.
Arbeca, estacionament i pernocta amb autocaravana

Utxesa, estacionament mab autocaravana
Utxesa, estacionament al centre d'interpretació

Torres de Segre, lloc de pernocta

Lleida, lloc d'estacionament

I alguna recomanació que si bé no l'hem utilitzada, penso que poden interessar:

• Celler Vinya els Vilars: celler, d'Arbeca, amic dels autocaravanistes , als quals ofereix lloc per estacionar i pernoctar a peu de vinyes, aigua i punt de buidat.
  • Tossal de Carrassumada (Torres de Segre): lloc emblemàtic del municipi per la seva ermita. Penso que un lloc magnífic per pernoctar. Nosaltres no ho vam fer per por de pluges nocturnes.

I acabo: nosaltres no hem necessitat d'àrea d'autocaravanes; encara que teníem clar que, com a bona opció i ja de tornada cap a casa, podríem passar per Cervera, vila acollidora .

Vinyar Els Vilars, celler autocaravanista
Vinya Els Vilars (Arbeca), celler autocaravanista

Tossal Cassarrumada
Tossal Carrassumada ( Torres de Segre)

Marce Cardoso
ambautocaravana@gmail.com

2 comentaris:

1. Hola, felicitats de nou pel blog. M'agradaria fer-te una proposta per ples properes entrades, sobretot les de caps de setmana i/o ponts. Aniria molt bé als lectors que anomenéssiu els dies, és a dir, divendres nit arribem a...., dissabte matí fem tal, a la tarda tal i dormim a tal, ídem pel diumenge fins que torneu a casa. Anomenant els dies, així crec que la gent s'ho pot estructurar tot molt més fàcil.
    Moltíssimes gràcies

ResponElimina
  2. Gràcies pel consell, encara que la meva resposta sigui molt tardana. Ho sento, fins avui que no m'havia adonat del teu encertat comentari. Prenc nota i miraré de deixar clar la durada de l'escapada o viatge.
    Salut i encert! i moltes gràcie

Si vols afegir algun comentari no ho dubtis i digues la teva.