diumenge, 19 de juny del 2016

Les Landes amb autocaravana

Viatge per les Landes amb autocaravana
agost de 2015

1. Introducció.

Aquest és el relat del nostre breu viatge, durant  10 dies del mes d'agost, per les Landes,  aquella regió aquitana que tots recordem per la seva llarga i rectilínia costa atlàntica, com traçada amb regla, de nord a sud.

Les Landes durant molt de temps ha estat sinònim de paradís per a les autocaravanes per la proliferació de serveis i atencions que hi trobem. I paradís, sobre tot quan veus que , per exemple, comparat amb Catalunya
quadrupliquen el rati d'àrees per km2... sortosament les diferències s'estan reduint de mica en mica.

2. Diari de la ruta en autocaravana per les Landes.

Si bé les Lanas , en occità (fr. Landes), no les vam trepitjar fins al tercer dia, per allò de què viatjant amb autocaravana moltes vegades el plaer del sol viatge iguala el del destí. En qualsevol cas miraré de ser breu i concís, prefereixo enllaçar-vos amb els llocs on, amb més gràcia i contingut, us descriuran els llocs visitats. I al final, un petit recull dels llocs interessants des del punt de vista del turisme amb autocaravana (estacionaments, pernoctes i àrees d'autocaravanes).

Mimizan Plage, etapa visitada amb l'autocaravana

2.1. A 400 km de les Landes.

Doncs d'aquesta manera un dia d'agost arribem al nostre primer destí: la Seu d'Urgell, capital de l'Alt Urgell. Després de tastar la gastronomia local dediquem la calorosa tarda a visitar la seva catedral romànica, única al país; passejar  pel seu Parc Olímpic del Segre, en plena competició internacional; i el seu nucli històric, a l'ombra del seus carrers porxats. Tot els atractius de la Seu els trobareu al seu web de turisme.
Estacionament, pernocta i àrea d'autocaravanes a la mateixa Seu d'Urgell, pàrquing de l'av. del Camí Ral de la Cerdanya, a tocar del nucli antic.

La Seu d'Urgell.Primera etapa del viatge en autocaravana a les Landes.
La Seu d'Urgell, etapa del nostre viatge amb autocaravana

2.2. A 200 km de les Landes.

Continuem la nostra ruta en sentit nord cap a les Landes, amb la propera parada situada en Sent Bertran de Comenge (fr. Saint-Bertrand-de-Commimges), bell poble encimbellar en un turonet rocós des del qual es domina la vall i les restes del seu passat romà...una mica descuidades, tot sigui dit, a la vista del contingut i extensió del jaciment. La vila, encara mostra part del perímetre emmurallat, una bonica catedral i bells racons.
L'autocaravana l'hem deixada al peu de Sent Bertran, en el pàrquing per als visitants, on pernoctarem igual que d'altres tres o quatre autocaravanistes.

Sent Bertran. Etapa autocaravanista cap a les Landes
Racons de Sent Bertran.

2.3. Primera etapa landesa.

Avui sí que trepitgem les Landes, en concret la vila de la Bastida d'Armanhac (fr. la Bastide d'Armagnac ). Bonica vila medieval de cases petites, amb façanes de biga vista i una ampla plaça porxada on no et sorprendria trobar-te  D'Artagnan prenent, amb els seus companys d'armes, una copa...d'armanyac, naturalment.
La Bastida també posseeix una espaiosa àrea d'autocaravanes, amb espai més que suficient per estacionar i pernoctar en un magnífic prat d'herba.

La Bastida: primera etapa amb autocaravana per les Landes
Amb autocaravana per les Landes: racons de la Bastida d'Armanhac

2.4. Per conèixer tot sobre les Landes.

I ja que som en terra landesa, decidim acostar-nos a Sabres, per poder conèixer-la una mica millor visitant l'Ecomusée Marquèze , el centre d'interpretació del Parc Natural de les Landes de Gascunya. La instal·lació és enorme en superfície (de fet a la Marquèze només s'accedeix en tren) i contingut: edificacions diverses on vivíem els seus habitants, la seva dura vida, l'origen i formació geològica de les Landes, la seva evolució fins al dia d'avui, exposicions temàtiques...
Per fer la visita hem estacionat l'autocaravana en front de l'Ecomusée , en un pàrquing de terra ... i on hem trobat una autocaravana i una camper que hi han pernoctat.

Sabres: l'ecomuseu de les Landes

Sabres: etapa en autocaravana per les Landes

2.5. Primer contacte amb el litoral landès.

El nostre següent destí és la costa i per això enfilem cap a Mamisan (fr. Mimizan), en concret al seu barri turístic de Mimizan Plage. Zona turística molt similar a altres poblacions europees pel que fa al nombre de visitants, tipus de comerços, llocs atractius,  alguna destrossa urbanística...i l'afegit que de tant en tant la peculiar flaire dolça de la seva indústria paperera ho inunda tot, segons el vent dominant. Nosaltres vam dedicar la nostra estada a:

- fer pànxing a la platja: Mamisan té una infinita platja, a peu de duna, amb zones de bany vigilat, sobre tot perquè amb l'Atlàntic i amb marea baixa s'aconsella prudència. Platges amb serveis com dutxes i lavabos;

Mamisan, visitada amb la nostra autocaravana

- una mica de senderisme al voltant de la l'Etang de la Mailloueyre: molt a prop de l'àrea d'autocaravanes existeix aquest estany. Nosaltres vam optar per apropar-nos per la platja, gaudir de les vistes des de la carena de la duna i fer parcialment el camí que envolta l'estany; tornada pel mateix lloc. En total unes 2-3 h. de durada entre onades, dunes i boscos;

Passejada per Mamisan

- i una passejada florida: a uns 6 km de Mimizan Platja existeix aquest jardí ideal per als amants de les plantes i les flors. Nosaltres hem vingut en bici, aprofitant la densa xarxa de carrils bici existents. El lloc també disposa d'un pàrquing, amb zona reservada per a autocaravanes.

Passeig entre flors a Mamisan.

Els detalls, explicats com cal, els trobareu a la web turístic de Mimizan. Per fer tot això vam dedicar un dia i mig, amb l'autocaravana estacionada en el pàrquing d'autocaravanes de Mimizan Plage, dotada d'àrea de serveis. Pàrquing molt ple,  i si entreu a última hora pot ser difícil trobar plaça.

2.6. Pilat: la Rambla amb forma de duna.

Abandonem Mamisan amb la idea d'arribar a La Tèsta de Bug ( fr. La Teste-de-Buch ) per visitar la Duna de Pilat, la duna més gran d'Europa. Els seus 2 km de llargària i 117 m d'alçada permeten acollir una gran quantitat de visitants sense tenir la percepció de massificació a la seva carena. Bon lloc per observar aquest fenomen geològic únic a Europa, gaudir de les vistes sobre la badia d'Arcachon ...o protagonitzar alguna baixada salvatge rodolant per la seva cara continental. El lloc disposa d'un pàrquing de pagament amb espais reservats per a les nostres autocaravanes.

Duna de Pilat, nova etapa del viatge en autocaravana per les Landes
Panoràmiques des de la carena de la Duna

2.7. Una platja per autocaravanes.

Bé, deixem la Duna i marxem a les veïnes platges de Biscarròssa (fr. Biscarrosse) . Estacionem l'autocaravana al pàrquing du Vivier , sota els pins, i dediquem la resta del dia a fer pànxing en la seva propera platja. Infinita platja, a peu de duna, de sorra blanca i potent onatge per a diversió dels banyistes i neguit dels socorristes.
Hem estacionat en aquest pàrquing reservat a les autocaravanes, de pagament i dotat d'àrea de serveis per a autocaravanes. Lloc tranquil, a l'ombra de grans pins.

Biscarròssa: una platja per a autocaravanes a les Landes

2.8. La belle époque de la hidroaviació.

I no podem abandonar Biscarròssa sense visitar el Musée de l'Hydraviation , instal·lació dedicada a repassar la vinculació de les Landes amb el naixement i desenvolupament de la hidroaviació, gràcies sobre tot als llacs i estanys de les Landes situats a peu de duna  que els protegien de la força dels vents. Sobta veure el primers aparells, tots amb predomini de la fusta i amb uns standards d'habitabilitat similars als viatges de l'època en vaixell ...de luxe, per suposat. La visita del museu ens va ocupar un parell d'hores.

Amb autocaravana per les Landes. Etapa Biscarròssa
Visita al Museu de la Hidroaviació. Biscarròssa.

2.9. Quan falla la platja, el llac de Lon és l'opció.

Reprenem la ruta i aquesta vegada el destí serà Vièla e Sent Gironç (fr. Vielle-Saint-Girons). Trobem la seva platja molt saturada, amb la mobilitat força caòtica i un pàrquing d'autocaravanes desbordat, ah! també ofereix als visitants una fragant indústria paperera...no ens agrada i marxem. Propera parada: Lon (fr. Lèon), en concret el seu llac, interessant per ser una reserva natural i per la seva platja. Tarda de pànxing i bany al llac, a l'ombra dels pins, en un ambient familiar.
Hem deixat l'autocaravana a uns 150 m, en el pàrquing reservat pels nostres vehicles, amb àrea d'autocaravanes. Amplia zona, tranquil·la, amb gespa i ombra, i pocs vehicles.

Nova etapa per les Landes en autocaravana: platja de Lon

2.10. La reserva de l'Étang Noir.

No volem abandonar el litoral landès sense apropar-nos a Senhòssa (fr. Seignosse) per visitar la seva Reserva Natural de l'Estany Negre . Al llarg d'un quilòmetre de passarel·les elevades passegem per la riba occidental d'aquest peculiar ambient humit, d'aiguamolls, sota una vegetació frondosa i abundant en fauna.
El centre d'interpretació de la reserva disposa d'un petit pàrquing, per la qual cosa hem preferit estacionar en la veïna zona esportiva (av. du Parc des Sports), a 150 m del centre.

L'Étang Noir, etapa per les Landes amb autocaravana
Racons de l'Étang Noir ( Les Landes amb autocaravana).

2.11. La darrera etapa landesa.

I comencem la tornada cap a casa, en direcció a llevant i de manera progressiva. Primera parada, Sent Sever (fr. Saint Sever). Històrica vila landesa, amb un nucli antic on destaca la seva imponent abadia, en plena fase de restauració interior, on estan recuperant els colors originals de murs, columnes i capitells.
Anotar que a Sent Sever podreu trobar un petit pàrquing amb àrea d'autocaravanes a pocs metres del seu nucli antic, just al darrera de l'oficina de turisme.

Sent Sever, darrera etapa landesa amb l'autocaravana
Abadia de Sent Sever: detalls de l'interior

La resta va ser això: tornada cap a Catalunya, amb la parada , per pernoctar a Aira (fr. Aire-sur-l'Adour).

2.12. Tremp, vila autocaravanista...i molt més.

I abans d'acabar no puc deixar d'esmentar la darrera etapa d'aquest viatge. Començant per la refrescant parada amb bany en el riuet del Convent, a l'àrea de pícnic que trobareu a peu de N260 camí de Tremp, una vegada abandonat el Pont de Suert, molt a prop d'unes de les cues de l'embassament. A Tremp vam acabar la tarda visitant el seu nucli antic i sobre tot l'Epicentre, instal·lació de visita obligada per conèixer tota la riquesa cultural que trobareu en aquesta banda del Pirineu.
La darrera pernocta l'hem feta a Tremp, a la seva àrea d'autocaravanes.

Camí de Tremp amb autocaravana: zona de bany
L'Epicentre de Tremp

3.Estacionaments, pernoctes i àrees d'autocaravanes.

En aquest periple per les Landes hem utilitzat aquests llocs per estacionar o pernoctar amb la nostra autocaravana. Primer us poso el llistat i a continuació alguna foto dels llocs.

Les Landes amb autocaravana
Àrea d'autocaravanes de la Seu d'Urgell
Sent Bertrand: estacionament i pernocta

Àrea d'autocaravanes de la Bastida d'Armanhac
Sabres: estacionament de l'autocaravana
Àrea d'autocaravanes de Mimizan Plage
Pàrquing d'autocaravanes a Biscarròssa
Lon: àrea d'autocaravanes a peu de llac
Aira, àrea d'autocaravanes

Si necessiteu més àrees, us aconsello consultar aquest fulletó turístic en pdf (pàg. 36-37), on trobareu mig centenar d'instal·lacions.

I per acabar: us recordo que podeu trobar informació d'etapes properes visitades en anteriors viatges i escapades; les trobareu en aquest recull.